• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

נייר עמדה של רופאי הילדים: כיצד להעניק טיפול מניעתי מיטבי לילדים

נייר עמדה חדש של רופאי ילדים ומשפחה מאחד הנחיות קליניות לטיפול בילד הבריא, החל בהנחיות לרופאים המטפלים בנשים טרום לידה, במהלך ההריון ועד שהילד מגיע לגיל שש

רופא ילדים (אילוסטרציה)
רפואת ילדים (אילוסטרציה)

צוות עבודה שכלל רופאי ילדים ורופאי משפחה הכין נייר עמדה העוסק בהנחיות הקליניות לטיפול בילד הבריא, החל בהנחיות לרופאים המטפלים בנשים טרום לידה, במהלך ההריון ועד שהילד מגיע לגיל שש. מקבץ ההנחיות הוצג בשבוע שעבר בכנס השנתי של איגוד רופאי הילדים.

בוועדת העבודה שהכינה את המסמך המחזיק 21 עמודים ובו גם הפניות למקורות שונים היו: ד"ר דינה רחל צימרמן, MPH MD (יו"ר), רופאה אחראית אם וילד במחוז ירושלים; פרופ' יעקב אורקין, MPH MD מהחברה הישראלית לרפואת ילדים אמבולטורית (חיפ"א); ד"ר רינה ארז, MD מאיגוד רופאי המשפחה; ד"ר חוה גדסי, MD מעמותת גושן; ד"ר אלינה זלוטניקוב, MD מאיגוד רופאי המשפחה; ד"ר מנו כץ, MPH MD מעמותת גושן; ד"ר עודד מטס, MD מאיגוד רופאי המשפחה וד"ר ליזה רובין, MPH MD, רופאת אם וילד ארצי במשרד הבריאות.

"שמירה על הבריאות מהווה חלק חשוב ברפואה הראשונית", מדגישים מחברי המסמך. "הדבר חשוב עוד יותר בילדים, משום שלבריאות בתחילת החיים עשויות להיות השלכות לכל החיים. אי לכך, קיימת חשיבות לטיפול בילד הבריא.

"בישראל, חלק מהטיפול כבר ניתן באופן מסודר, אך הדבר נעשה על ידי מטפלים שונים (רופאים ואחיות) וגורמים שונים (קופות חולים, תחנות טיפות חלב ומערכת החינוך). מטרת הנחיות אלו היא ליצור מסמך אחד המקבץ המלצות אחידות, מבוססות ראיות ככל הניתן. תקוותנו היא שפרסום ההנחיות יקל על המטפלים המעוניינים לדעת כיצד להעניק טיפול מניעתי מיטבי לילדים, וגם עבור ההורים החפצים בקבלת טיפול מיטבי לילדיהם".

הכנת ההנחיות התבססה על בדיקת הנחיות דומות בארה"ב, בקנדה ובאוסטרליה, תוך התאמתן למציאות בישראל, וכן על עיון מעמיק בכלל החוזרים, הנהלים והתדריכים של משרד הבריאות. להנחיות אלו יהיה צורך בעדכון תקופתי לפי התקדמות המדע.

בין השאר כולל המסמך הנחיה בדבר הצורך להזמין שאלות מההורים בעת הביקור אצל הרופא או תחנת טיפת חלב, לברר אם יש להורים דאגות מסוימות או נושאים שעליהם הם מעוניינים לדון ולשוחח עימם על נושאי גדילה, התפתחות, התנהגות, חיסונים, תזונה ונושאים אחרים תואמי גיל.

מומלץ שהרופאים או האחיות או שניהם, כמטפלים, יבררו עם ההורים נושאים כמו מניעת אלימות, איתור דיכאון הורים והפניה לטיפול, מניעת תאונות בית, בטיחות הבית, הרכב וכן נושא הבטיחות בדרכים, התמודדות המחלות השכיחות ועם מצבי חירום.

הועדה חילקה את המלצותיה לגבי 15 גילאים בשתי תקופות זמן: "1,000 הימים הראשונים" ו"הילדות המוקדמת".

אחד הנושאים האקטואליים ביותר שנכללים במסמך: המלצה להדריך, לברר ולהסביר, עוד בטרם הלידה את נושא ההתחסנות והשלמת חיסונים גם של ההורים, במידת הצורך. "יש חשיבות להתחסנות האם נגד שעלת", מדגיש המסמך, "וזו גם ההזדמנות לדבר על תכנית ההתחסנות של שני ההורים נגד שפעת בחודשי החורף תוך מתן מענה לשאלות או לחששות של ההורים בנדון".

אחד מפרקי המסמך גם מפרט מה על הצוות המטפל בבית החולים, לאחר הלידה, לבצע במסגרת בדיקות והערכות מוקדמות ליילוד, הדגשים שיש לתת עליהם את הדעת ובהמשך נושאים שיש להקדיש להם תשומת לב בכל אחד מביקורי האם בתחנת טיפת חלב או אצל רופא הילדים בתקופה הראשונה שלאחר הלידה, לו"ז לביקורים אלה לאורך השנה הראשונה לחיי הילוד ומה צריך לכלול כל ביקור בכל נקודת זמן.

המלצות הוועדה גם תורגמו לטבלה שמקלה על ההורים ועל המטפלים בביצוע ההנחיות וההמלצות. בנפרד הוצג בכנס גם מסמך המלצות בדבר מדידת והורדת חום בילדים בעת מחלה שכיחה והטיפול התרופתי הנדרש ומתי.

נושאים קשורים:  רפואת ילדים,  טיפול בילד הבריא,  טיפת חלב,  רפואה ראשונית,  נייר עמדה,  חדשות,  הורדת חום בילדים
תגובות