חדשות

קנאביס רפואי יעיל בהקלה על סימפטומים בקרב הלוקים באוטיזם

מחקר ב"סורוקה": יותר מ-80% מההורים דיווחו על שיפור משמעותי או מתון בתסמיני האוטיזם בקרב ילדיהם שטופלו בשמן קנאביס

שמן קנאביס רפואי. אילוסטרציה

חוקרים מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה ואוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע מצאו במחקר חדש על בני 18 ומטה שאובחנו כאוטיסטים, שקנאביס רפואי הוא אפשרות טובה, בטוחה ויעילה בהקלה על הסימפטומים שבהם הם לוקים: התקפים, טיקים, דיכאון, חוסר שקט והתקפי זעם. המחקר התפרסם בכתב העת Nature Scientific Reports.

"בסך הכל, יותר מ-80% מההורים דיווחו לנו על שיפור משמעותי או מתון בקרב ילדיהם", אמרה ליהי בר-לב שליידר, דוקטורנטית במרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה", ממכון המחקר הקליני בקנאביס ומהפקולטה לבריאות באוניברסיטת בן גוריון.

אוטיזם מאופיין בהפרעה התפתחותית נרחבת המתבטאת במימדים רבים הקשורים בהתפתחות האדם. מקובל להתייחס להפרעה זו כטווח רחב (ספקטרום) של הפרעות התפתחותיות מתפשטות (PDD) שבהן ביטויים שונים של סימפטומים. במחקר זה אבחנת האוטיזם נקבעה לפי המדדים המקובלים לישראל.

ד"ר גל מאירי, מנהל היחידה הפסיכיאטרית לגיל הרך ב"סורוקה" ומממרכז לאוטיזם בנגב, אמר אתמול: "ניתחנו את הנתונים שנאספו באופן פרוספקטיבי כחלק מתכנית הטיפול בקרב 188 מטופלים עם אוטיזם שטופלו בקנאביס רפואי בין 2015 ל-2017.

"הטיפול ברוב החולים מתבסס על שמן קנאביס המכיל 30% CBD ו-1.5% THC (החומר הפסיכו-אקטיבי) וכן התסמינים, ההערכה הכללית ותופעות הלוואי במהלך שישה חודשים שנבחנו באמצעות שאלונים מובנים".

בסך הכל, לאחר חצי שנה של טיפול, 30% מהורי הילדים המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי דיווחו על שיפור משמעותי, 53.7% דיווחו על שיפור מתון ורק כ-15% על שינוי קל או שלא דיווחו על שינוי כלל.

איכות החיים, מצב הרוח והיכולת לבצע פעילות שגרתיות נבדקו לפני ואחרי מתן הטיפול. איכות חיים טובה דווחה על ידי 31.3% מהמטופלים בתחילת הטיפול, בעוד שחצי שנה בלבד לאחר שהחלו לקבל קנאביס, שיעור זו הוכפל ל-66.8%. מצב רוח חיובי דווח על ידי ההורים לפני הטיפול ועמד על 42%, בעוד שלאחריו נסק ל-63.5%.

היכולת להתלבש ולהתקלח באופן עצמאי השתפרה משמעותית הודות לטיפול, מ-26.4% שלא דיווחו על קשיים בפעילות זו לפני כן, אחוז זה קפץ ל-42.9%.

תרופות המבוססות על שמן קנאביס שיפרו גם את השינה והגבירו את הריכוז: בתחילת המחקר הנתונים עמדו על כ-3.3% ו-0% בהתאמה ולאחריו על כ-24.7% ו-14%.

"על אף שהמחקר מציע כי טיפול בקנאביס בטוח ויכול לשפר את הסימפטומים אצל המאובחנים באוטיזם, כמו גם את איכות החיים, אנו סבורים שמחקרים כפולי סמיות, עם פלצבו, חיוניים להבנה טובה יותר של השפעת הקנאביס על חולי ASD", אמר פרופ' ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה".

חוקרים נוספים שהשתתפו במחקר הם: פרופ' רפאל משולם מהאוניברסיטה העברית בירושלים ונעמה סבן ממחלקת המחקר בעמותת "תיקון עולם".

ד"ר גל מאירי ופרופ' ויקטור נובק חברים במרכז האוטיזם בנגב - שותפות מחקרית-קלינית בין אוניברסיטת בן גוריון בנגב והמרכז הרפואי סורוקה.

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  ד"ר גל מאירי,  אוטיזם,  פרופ' ויקטור נובק,  שמן קנאביס,  המרכז הרפואי "סורוקה"
תגובות
אנונימי/ת
19.02.2019, 20:47

תודה לחוקרים שעזרו לקדם נושא אותו הנסיון הקליני בשטח מראה כבר שנים

אנונימי/ת
19.02.2019, 20:47

תודה לחוקרים שעזרו לקדם נושא אותו הנסיון הקליני בשטח מראה כבר שנים