פודקאסט

"ישראל מעצמה בטיפול בכאב" - ד"ר לי גולדשטיין וד"ר סילביו בריל בשיחה על כאב מתמשך

כאב ממושך בחולה מורכב - לא סיפור פשוט: ד״ר לי גולדשטיין וד״ר סילביו בריל מתארחים ב-Doctalk לשיחה על הטיפול בכאב ממושך בחולים מבוגרים ו/או עם מחלות נלוות

27.03.2019, 15:20

כאב הנמשך מעבר לתקופה הצפויה להחלמה מכאב או מפציעה, מוגדר ככאב ממושך. בשני העשורים האחרונים חלה תפנית בגישה לכאב ממושך, ולאחרונה, הפרלמנט האירופאי, הקהילה הרפואית בעולם ובישראל, ואפילו כנסת ישראל, מתייחסים לכאב ממושך כמחלה בפני עצמה ולא עוד סימפטום של מחלה אחרת.

בשנים האחרונות תוחלת החיים עלתה באופן ממשי וכיום ניתן להבחין כי חולים מבוגרים רבים המתלוננים על כאב סובלים גם ממחלות כרוניות שונות, מבעיות בתפקודי כליות וצורכים מספר תרופות. מחלות רקע וריבוי תרופות, לצד גיל מבוגר, הופכים את הטיפול בכאב ממושך למורכב יותר.

ישנם חולים מורכבים שלהם אנלגטיקה קלה שאינה מספקת או מתאימה, ולכן הם ייאלצו לעבור לקבוצות טיפול אחרות. בחירת הטיפול המתאים בכאב ממושך בחולים אלה מעלה שאלות רבות כגון האם הטיפול עלול להשפיע על מחלות הרקע של החולה? או לפגוע בהשפעת תרופות אחרות שהוא לוקח? האם קיימת אי ספיקת כליות? ואם כן, האם יש שיקולים שצריך לקחת בחשבון בהתאמת המינון וצורת המתן של התרופה? מהן מטרות הטיפול בכאב? האם המטופל מבקש לחזור לפעילות מלאה? או שמטרתו היא רק להצליח לטפס במדרגות ללא כאב?
הערכת מצב כוללת של החולה יכולה לסייע בהתאמת הטיפול ולהביא להקלה יעילה של כאב ממושך גם בחולים מורכבים.

ד״ר לי גולדשטיין, פנימאית ומנהלת היחידה לפרמקולוגיה קלינית במרכז הרפואי העמק, ויו״ר האיגוד הישראלי לפרמקולוגיה קלינית, וד״ר סילביו בריל, רופא כאב ומנהל המכון לכאב בבית החולים איכילוב בשיחה עם מיה רונן ב-Doctalk על הטיפול בכאב ממושך בחולים מבוגרים ו/או עם מחלות נלוות

לו"ז האזנה:
(6:41) זיהוי חולה מורכב
(9:40) התאמת הטיפול
(19:55) כאב ממושך ואנלגטיקה קלה
(23:12) אופיואידים בטיפול
(26:58) אפשרויות הטיפול

האזנה נעימה!
לכל הפרקים של Doctalk

הפרק בתמיכת חברת רפא

התכנית הוקלטה באולפני SPS

נושאים קשורים:  פודקאסט,  ד"ר סילביו בריל,  ד"ר לי גולדשטיין,  כאב ממושך,  רפואה,  בריאות