• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

בראש רשימת החומרים שגורמים להרעלות בישראל: תרופות לשיכוך כאבים

אחריהן מינוני יתר של איבופרופן ואנטיביוטיקה ממשפחת הפניצילין | עלייה של 226% בהרעלות מדווחות בישראל לעומת המצב לפני 23 שנה

משככי כאבים (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח המרכז הארצי להרעלות IPIC, שפורסם בגיליון האחרון מרץ 2019 של IMAJ – ביטאון ההסתדרות הרפואית באנגלית - מצביע על עלייה ב-226% במקרים המדווחים למרכז הארצי להרעלות ובפניות לסיוע בטיפול בהן בהשוואה למצב לפני 23 שנה, ועל עלייה ב-27% לעומת המצב לפני חמש שנים. בין השאר, משום שכיום יש יותר אחיות שקיבלו הכשרה ייעודית מתאימה לייעוץ ולטיפול ראשוני בנושאי הרעלות מחומרים כימיים. המקרים היותר בעייתיים מגיעים לקבלת הייעוץ מרופאים מומחים בטוקסיקולוגיה.

הדו"ח מתייחס לצבר הנתונים בנושא זה לשנת 2017. באותה שנה דווחו 39,928 מקרים של פניות לקבלת ייעוץ לטיפול בהרעלות הכוללות גם שימוש במינוני יתר של תרופות נפוצות וכן עקב חשיפה לרעלים ביתיים, צבעים, חומרי ניקוי וחיטוי, דבקים וגם עקיצות של חרקים ונשיכות בעלי חיים, בליעת גופים זרים כמו סוללות (פעוטות), הכשות נחשים במהלך טיול, הרעלה כתוצאה ממגע או אכילת פטריות ארסיות. 94.5% מהמקרים - בקרב ילדים עד גיל שש.

על פי הדו"ח, חלה עלייה ב-104% בשיעור המקרים ל-1,000 נפש לעומת המצב לפני 23 שנה ועלייה ב-15% לעומת המצב לפני חמש שנים. עם זאת בשיעור ל-1,000 נפש, בהשוואה לארה"ב, השיעור בישראל נמוך בכ-30%.

הדו"ח מציין כי לעומת דו"ח קודם, חלה ירידה ב-15.8% בפניות של רופאים למרכז הארצי, כאשר נרשמה ירידה ב-3.7% בפניות מצד רופאי בתי החולים וב-11.6% בפניות מרופאי הקהילה.

בראש רשימת החומרים הרעילים שגרמו להרעלות - תרופות לשיכוך כאבים – 3,952 מקרים מדווחים, 1,352 מהם מתרופות כמו אקמול ופרצטמול, 1,198 עקב נטילת מינוני יתר של איבופרופן. במקום השלישי תרופות אנטיביוטיות ממשפחת הפניצילין.

הדו"ח גם ציין כי ב-2017 נרשמו בישראל שלושה מקרי מוות בעקבות העלות, כולם בקרב מבוגרים: אישה בת 27 שנחשפה לחומרי הדברה רעילים, אישה שנפטרה עקב מינון יתר רעיל של קולכיצין תרופה נגד קדחת ים תיכונית וגבר שנפטר לאחר שאיפת אדי חומר כימי רעיל.

נושאים קשורים:  הרעלות,  המרכז הארצי להרעלות IPIC,  הרעלות בישראל,  מינון יתר,  חדשות,  משככי כאבים
תגובות

חג שמח לכולם
מה המיוחד בדיווח. אנו רופאים וככאלו אנו יודעים שתרופות נגד כאבים במינונים גבוהים גורמים לסיבוכים והרעלות. בארה"ב ידוע שנוגדי כאבים מהווים סיבה מאוד סבירה לסיבוכים ומוות אצל מטופלים. מצד שני אצל מטופלים סופניים הסובלים מכאבים קשים יש מטרה של למנוע לחלוטין את הכאבים ולשפר את איכות החיים. לכן מתן בנדיבות של נגד כאבים היא לפעמים מטרה מבורכת.

כל עוד ש היא לא נתנת בקפיצת מינון חריגה מאוד עם כוונה להמית את החולה.חג שמח.

24.04.2019, 23:17

צודק לא צריך להרעיל גם חולה סופני

29.04.2019, 21:26

הבעיה היא שרופאים מהתמחויות שונות משחררים מטופלים כאובים ללא מרשם ספציפי אלא עם הנחיה לקחת מה שיש בבית. דבר זה גורם לנטילת יתר. תנו מרשם לתרופה לשיכוח כאב המתאימה למטופל ותחומה בזמן,אפילו כזו שנמכרת על המדף.