רפואה פסיכדלית

השפעה דומה אך ממושכת יותר של MDA לעומת MDMA

הדמיון בין הפרמקוקינטיקה של MDA לבין זו של MDMA מצביע על כך שהתארכות האפקט של MDA נובע משוני בפרמקודינמיקה ולא משוני בפרמקוקינטיקה

לחומרים האנטקטוגנים (Entactogens) כגון Methylenedioxymethamphetamineי(MDMA, "מולי", "אקסטזי") יש תופעות רגשיות בעלות פוטנציאל טיפולי רב. הבנת המנגנונים שלהם תורמת רבות לניסויים קליניים עם חומרים נוספים ממשפחה זו. עם זאת, התרופה הידועה הראשונה בעלת תכונות כאלה, Methylenedioxyamphetamineי(MDA), נזנחה ונותרה ללא עניין מחקרי רב, והפרמקוקינטיקה שלה בבני אדם אינה ידועה. כעת, קבוצת מחקר אמריקאית מפרסמת בכתב העת journal of psychoactive drugs, מחקר שבחן את השפעות חומר זה במבוגרים בריאים.

החוקרים ערכו מחקר תוך-נבדקי, כפול סמיות, מבוקר פלסבו של 1.4 מ"ג/ ק"ג MDA במתן פומי, והשוו תוצאות למחקרים הקודמים עם 1.5 מ"ג לק"ג של MDMA.יMDA נסבל היטב על ידי הנבדקים וגרם לעלייה בקצב הלב ובלחץ הדם והגדלת רמת הקורטיזול והפרולקטין במידה דומה ל- MDMA.יבנוסף, MDA גרם לאפקטים דומים ל-MDMA כמו גם לאלו של פסיכדלים קלאסיים אחרים.

המשתתפים דיווחו על השפעה ארוכה יותר תחת MDA לעומת MDMA, כאשר השפעות MDA נותרו גבוהות 8 שעות לאחר הנטילה ואילו השפעות MDMA שככו לאחר 6 שעות. Cmax ו-AUC0-∞ עבור MDA היו 229 ± 39 (כלומר ± SD) ו-3,636 ± 958 מיקרוגרם/ליטר עבור MDA ו-92 ± 61 ו-1,544 ± 741 מיקרוגרם/ליטר עבור המטבוליטים 4-hydroxy-3-methoxyamphetamineי(HMA). החוקרים גילו שהייתה שונות ניכרת בין נבדקים ביחסי MDA/HMA. הדמיון בין הפרמקוקינטיקה של MDA לבין MDMA מצביע על כך שהמשך האפקט של MDA נובע משוני בפרמקודינמיקה ולא משוני בפרמקוקינטיקה.

מקור:

Baggott, Matthew J., Kathleen J. Garrison, Jeremy R. Coyle, Gantt P. Galloway, Allan J. Barnes, Marilyn A. Huestis, and John E. Mendelson. "Effects of the Psychedelic Amphetamine MDA (3, 4-Methylenedioxyamphetamine) in Healthy Volunteers." Journal of psychoactive drugs (2019): 1-10.

נושאים קשורים:  רפואה פסיכדלית,  MDMA,  MDA,  מחקרים
תגובות