קנאביס נשאף

האם אופן צריכת הקנאביס משפיע על הפניות לחדר המיון?

מחקר רטרוספקטיבי ותצפיתי זה אסף מידע מאלפי פניות של מטופלים לחדר המיון בגין שימוש בקנאביס בשאיפה או באכילה, ובחן האם וכיצד נבדלות הפניות אלו מאלו לפי אופן הצריכה

כניסה לחדר מיון (אילוסטרציה)
כניסה לחדר מיון (אילוסטרציה)

אין הרבה מידע בנוגע לנזק היחסי של מוצרי קנאביס הנצרכים דרך אכילה או דרך שאיפה. מטרתו של מחקר זה הייתה לתאר ולהשוות ביקורי מטופלים מבוגרים במחלקה לרפואה דחופה, הקשורים לחשיפה לקנאביס דרך אכילה או שאיפה.

מחקר תצפיתי זה עשה שימוש במידע מתיקים רפואיים של מחלקת רפואה דחופה במרכז רפואי עירוני ואקדמי גדול בקולורדו, ארצות הברית (טווח תאריכי הביקורים: 1 לינואר, 2012 ועד 31 לדצמבר, 2016). המטופלים שנכללו היו מבוגרים שפנו למחלקה לרפואה דחופה עם אבחנות הקשורות לקנאביס, המופיעות במהדורה התשיעית או העשירית (כולל התאמה קלינית) של המאגר הבינלאומי לסיווג מחלות (ICD-9-CM, יICD-10-CM).

המידע שנאסף על המטופלים כלל מאפיינים דמוגרפיים, אופן חשיפה לקנאביס, מינון, תסמינים, משך הביקור במיון, מועדות קיימת למחלות, אבחנות בשחרור ומידת הייחוס של הביקור לקנאביס.

בוצע תיעוד של 9,973 ביקורים עם אבחנות מקודדות מתוך ICD-9-CM או ICD-10-CM הקשורות לשימוש בקנאביס. מתוך ביקורים אלה, 2,567 ביקורים (25.7%) יוחסו לפחות בחלקם לקנאביס בפועל, ומתוכם 238 ביקורים (9.3%) היו קשורים לקנאביס שנצרך באכילה. הפניות שקושרו לקנאביס נשאף היו בסבירות גבוהה עקב תסמונת הקאת יתר כתוצאה משימוש בקנאבינואידים (18.0% לעומת 8.4%), וביקורים שיוחסו לקנאביס שנצרך באכילה היו בסבירות גבוהה יותר עקב תסמינים פסיכיאטריים חריפים (18.0% לעומת 10.9%), הרעלה (48% לעומת 28%), ותסמיני תחלואת לב וכלי דם (8.0% לעומת 3.1%). מוצרים אכילים גרמו ל-10.7% מהביקורים הקשורים לקנאביס בין השנים 2014-2016, אך היוו רק 0.32% מכלל המכירות של מוצרי קנאביס בקולורדו (מבחינת קילוגרמים של החומר הפעיל טטרה-הידרו-קנאבינול) בפרק זמן זה.

החוקרים ציינו את מגבלותיו של מחקר זה, ביניהן היותו מחקר רטרוספקטיבי וחד-מרכזי, המבוסס על דיווח עצמי בנוגע לחשיפה, ועם זמינות מוגבלת של המידע בנוגע למינונים שנצרכו.

החוקרים הסיקו שהביקורים שיוחסו לצריכת קנאביס דרך שאיפה היו תדירים יותר ביחס לצריכת קנאביס דרך מוצרים אכילים, למרות שהאחרונים קשורים ליותר פניות על רקע פסיכיאטרי ובאופן כללי לביקורים רבים מהמצופה.

מקור: 

Monte, AA. et al. (2019). Annals of Internal Medicine. doi: 10.7326/M18-2809

נושאים קשורים:  קנאביס נשאף,  קנאביס אכיל,  תסמינים פסיכיאטריים חריפים,  מחקרים
תגובות