חדשות

באוניברסיטת תל אביב פותחה טכנולוגיה גנטית לקביעת מין העובר

הטכנולוגיה לקביעת מין העובר בוודאות של עד 100% אינה מיועדת לבני אדם אבל ישימה לחיות משק

עכברי מעבדה. "הטכנולוגיה הודגמה בעכברים, אך קל ליישמה גם בפרות, חזירים או עזים" (צילום: אילוסטרציה)

צוות מחקר בהובלת פרופ' אודי קימרון, ד"ר עידו יוסף, וד"ר מוטי גרליץ מבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב פיתח שיטה גנטית חדשנית לקביעת מין העובר בוודאות של עד 100%. הטכנולוגיה תהיה ישימה בגידול בקר ועופות שכן בתחומים אלה קיימת העדפה מוחלטת לנקבות על פני זכרים. המחקר החלוצי פורסם אתמול (ב') ב-EMBO Reports.

פרופ' קימרון מסר: "עד כה לא היתה דרך גנטית נגישה וכלכלית לווסת את היחס שבין המינים, שנותר באופן טבעי בסביבות 50:50. במחקר ביקשנו לגשת לבעיה זו בדרך חדשנית, באמצעות הנדסה גנטית".

על המחקר נמסרו הפרטים הבאים: החוקרים השתמשו בעכברות מהונדסות גנטית. בכל תאי גופן מתבטא האנזים Cas9. הוא רדום ואיננו משפיע על העכברה, עד שהוא מקבל "הוראות הפעלה" מ-RNA. אז מתחיל האנזים לחתוך מקטעי DNA על פי הוראות ההפעלה.

החוקרים הנדסו גם זכרים הנושאים בכרומוזום ה-Y שלהם (בלעדי לזכרים) שאותו RNA עם הוראות ההפעלה לאנזים Cas9 הורה לחתוך שלושה מקטעי DNA חיוניים להתפתחות העובר. לאחר מכן הוכלאו הזכרים והנקבות.

"העוברים הזכריים שנוצרו ברחם קיבלו את כרומוזום ה-Y הקובע כי העובר יהיה זכר ובו הוראות ההפעלה הקטלניות", הוסיף פרופ' קימרון. "ההוראות הפעילו את ה-Cas9 שהתקבל מהאם, והאנזים הרס את מקטעי ה-DNA החיוניים להתפתחות העובר הזכרי.

"במקביל הנקבות, שלא קיבלו את הוראות ההפעלה, התפתחו באופן תקין לכל דבר. כך הגענו ללידה של 95% נקבות, אך ניתן ללא קושי לשנות את היחס ולהגיע גם ל-100% נקבות. אם ה-RNA עם הוראות ההפעלה היה מוחדר לכרומוזום X של העכבר האב, היה התהליך מפסיק התפתחות של עוברים ממין נקבה וגורם ללידת זכרים בלבד.

"המחקר מציג גישה ראשונה מסוגה לקביעת מין העובר באמצעים גנטיים ביונקים. אמנם הדגמנו את הטכנולוגיה בעכברים, אך קל ליישמה גם בפרות, חזירים או עזים. פיתוח נוסף יאפשר ליישם אותה בתוך שנים ספורות ביונקים אחרים וגם בעופות. אנחנו מאמינים שהטכנולוגיה תמנע לידת זכרים בלתי רצויים, ותחסוך סבל רב מבעלי החיים. ענפי הרפת, הדיר והלול עשויים לצאת נשכרים כלכלית מיישום הטכנולוגיה", סיכם פרופ' קימרון.

נושאים קשורים:  גנטיקה,  קביעת מין העובר,  הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב,  פרופ' אודי קימרון,  ד"ר עידו יוסף,  ד"ר מוטי גרליץ,  חדשות
תגובות

ראשית יישר כח .הישג מדהים. שאלה - האם לתהליך התלוו מומים בעוברים? האם נצפו שינויים אחרים בעוברים שנולדו ?