חדשות

יו"ר איגוד הפסיכיאטריה לשר החינוך: "עליך להתנצל ולפעול כדי שאף אדם בישראל לא יעבור טיפולי המרה"

ד"ר צבי פישל בעקבות התבטאויותיו של הרב רפי פרץ בעד טיפולי המרה: "טיפולי המרה עלולים להוביל להתאבדות, מביש ומדאיג ששר החינוך מעיד על כך שביצע אותם בעצמו"

ד"ר צבי פישל, יו"ר המועצה הלאומית לבריאות הנפש. "יש פניות של מטופלים חדשים בקופות, במרפאות בתי החולים"

יו"ר איגוד הפסיכיאטריה, ד"ר צבי פישל, הזהיר כי טיפולי המרה מהווים סכנה ועלולים להוביל להתאבדויות של צעירים מהקהילה הלהט"בית. האזהרה נמסרה אמש (מוצ"ש) מיד לאחר ראיון עם שר החינוך בממשלה הזמנית, הרב רפי פרץ, לחדשות סוף השבוע בערוץ 12, שבה אמר כי מנסיונו אפשר לבצע טיפולי המרה ללהט"בים, ואף העיד כי עשה זאת בעצמו.

דברי פרץ עוררו סערה רבתי וזכו לתגובות שליליות ולגינויים מאישי ציבור רבים, ביניהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, חברי כנסת ואחרים. הושמעה גם קריאה לפטרו לאלתר מתפקידו.

ד"ר פישל מסר בתגובתו: "מביש ומדאיג ששר החינוך של מדינת ישראל, לא רק שמתבטא בעד תופעת טיפולי ההמרה, אלא אף מעיד על כך שביצע אותם בעצמו.

"כפי שקבעו ההסתדרות הרפואית, איגוד הפסיכיאטריה בישראל ואיגודי רופאים רבים נוספים בישראל ובעולם, אין טיפול שיכול להמיר את האוריינטציה המינית של אף אדם.

"טיפולי ההמרה המתיימרים לשנות אוריינטציה מינית, לא רק שהוכחו מדעית שהם חסרי תועלת, הם מהווים סכנה, ומסבים נזק חמור לנפשו של המטופל בעצם תחושת הכישלון ועלולים להוביל עד להתאבדות.

"שר החינוך, בהתבטאותו האומללה בעד טיפולי המרה, מסכן את חייהם של אנשים רבים. עליו לחדול מלהתיימר להיות מטפל, לקחת אחריות על אמירתו, להתנצל עליה ולפעול כדי שאף אדם בישראל לא יעבור טיפולי המרה".

נייר עמדה של הר"י: אסור לבצע טיפולי המרה

בנוסף לתגובה זאת שלח הוועד המנהל של הסתדרות הפסיכולוגים מכתב לפרץ בעקבות התבטאויותיו ובו הוברה לו כי טיפולי המרה עלולים לגרום להפרעות נפשיות חמורות, בהן דיכאון ואובדנות.

"מתוך נסיוננו המחקרי והקליני", נאמר במכתב, "דבריך עומדים בסתירה גמורה למציאות הנפשית והחברתית הקשורה לסוגיית גיבוש והשלמה עם נטייה מינית בגיל ההתבגרות.

"נייר עמדה שפרסמנו ב-2011, ואומץ על ידי משרד הבריאות, קובע כי טיפולי המרה אינם יעילים. יתרה מזאת, מדובר בפרקטיקה בעלת השלכות חמורות ומסוכנות על בריאותם הנפשית של מתבגרים ומתבגרות הנחשפים למכלול המסרים והטכניקות המוכרות כטיפולי המרה.

"מחקר מדעי וניסיון קליני עשירים הוכיחו לאורך עשרות השנים האחרונות שהנחשפים לטיפולי המרה נמצאים בסיכון לפיתוח הפרעות נפשיות חמורות, ביניהן דיכאון, הפרעת דחק פוסט טראומטית, התנהגויות פגיעה עצמית והחמורה מכולן - אובדנות.

"נטייה מינית להט"בית איננה פתולוגיה נפשית. באופן מהותי איננה צריכה לעבור שינוי או המרה. התבטאויות כמו זו שהשמעת הערב", נאמר במכתב שהועבר לשר, "מסכנות אלפי בנים ובנות נוער אשר חווים קושי סביב סוגיות של משיכה וזהות מינית".

משרד הבריאות פרסם ב-2014 אזהרה לציבור מפני טיפולי המרה ש"אותם מציעים מטפלים ופסיכולוגים בטענה שבכוחם לשנות את נטייתו המינית של אדם". בהודעת המשרד, בראשו עמדה אז יעל גרמן, נכתב: "המטפלים בשיטה זו מייצרים מצג שווא של הכרה מדעית בשיטה, למרות שבפועל אין עדויות מחקריות להצלחת שיטה כלשהי לגבי האפשרות להמרה, ויש אף עדויות לנזק אפשרי".

בינואר השנה פורסם בנושא זה גם נייר עמדה של הר"י בו נכתב: "יש סכנה מיוחדת בהפניית ילדים ובני נוער לטיפולים לשינוי הנטייה המינית. אסור לרופאים לבצע טיפולי המרה או להפנות לטיפולים אלה. רופא שיעבור על ההנחיה, ניתן יהיה להגיש נגדו תלונה ללשכה לאתיקה של הר"י וזו עלולה להטיל עליו סנקציות – החל מנזיפה והתראה ועד שלילת חברותו בהסתדרות הרפואית כי הטיפולים לשינוי הנטייה המינית לא נמצאו יעילים והם אף עלולים לגרום לנזקים נפשיים ובהם דיכאון, חרדה והתאבדות".

ב"ידיעות אחרונות" נמסר הבוקר כי גם הצטברו דיווחים על הומואים שטופלו בטיפולי המרה שרובם נעשו בידי מטפלים לא מקצועיים והיו אף מקרים בודדים בקהילה החרדית שסיפרו כי הוצעו להם טיפולים כמו סירוס כימי או שיטת עונשים על משיכה לגברים ופרסים על משיכה לנשים.

נתניהו: "הדברים אינם מקובלים עלי"

בראיון אמר רפי פרץ: "אני יכול להגיד שיש לי היכרות עמוקה מאוד בנושא החינוך וגם עשיתי את זה". כשנשאל מה יעץ לתלמיד שסיפר לו על נטיותיו המיניות, ענה: "קודם כל חיבקתי אותו ואמרתי לו דברים מאוד חמים: בוא נחשוב, בוא נלמד ובוא נתבונן. המטרה היא שקודם כל יכיר את עצמו היטב. אני שם מולו את הנתונים והוא יחליט".

בעקבות התגובות ובמיוחד לאחר שנתניהו טרח להדגיש כי "הדברים אינם מקובלים עלי ואינם משקפים את עמדת הממשלה בראשותי", פרסם פרץ הבהרה שבה אמר: "לא טענתי שצריך לשלוח ילד או ילדה לטיפולי המרה. במהלך שנותיי כמחנך נפגשתי עם תלמידים שחשו מצוקה נוראית עם נטייתם המינית ובחרו להיעזר באנשי מקצוע כדי לשנות את נטייתם. מה שאמרתי בראיון נאמר מתוך היכרות אישית שלי עם מקרים דומים. מערכת החינוך בראשותי תמשיך לקבל את כל ילדות וילדי ישראל באשר הם, ללא שום הבדלים של נטייה מינית".

נושאים קשורים:  "טיפולי המרה",  הרב רפי פרץ,  ד"ר צבי פישל,  חדשות,  נטייה מינית