היפוטריכוזיס

חסר במעכב של ציסטאין פרוטאז גורם להיפוטריכוזיס ועור יבש

החוקרים הדגימו את הביטוי של ווריאנט הומוזיגוטי בגן CTS6, המתבטא בחסר במעכב של ציסטאין פרוטאז ואת הביטוי הקליני שלו כהיפוטריכוזיס ועור יבש

18.07.2019, 16:44

החוקרים בחנו את המשמעות הקלינית והביולוגית של cystatin M/E, מעכב פרוטאז ציסטאין אנושי, המקודד ע"י הגן CTS6, במחלות שיער ועור. החוקרים השתמשו בריצוף אקזומים וריצוף סנגר על מנת למצוא את הגורמים הגנטיים של שני מטופלים קרובי משפחה עם היפוטריכוזיס.

בהמשך החוקרים ביצעו בדיקות אימונוהיסטוכימיות, ביופיזיקליות וביוכימיות על עור של המטופלים ועל עור שנבנה באופן תלת מימדי מקרטינוציטים שנלקחו מהמטופלים.

החוקרים הצליחו לזהות ווריאנט הומוזיגוטי c.361C>Tי(p.Gln121*), שמתבטא כקודון עצירה מוקדם באקסון 2 של CST6 הקשור להיפוטריכוזיס, אקזמה, בלפריטיס, פוטופוביה והזעה לא תקינה. כמו כן, תבחיני אנזימים שבוצעו באמצעות חלבון ציסטאין M/E מוטנטי רקומביננטי, שיוצר ע"י מוטגנזה מכוונת אתר, חשפו שהווריאנט p.Gln121* לא הצליח לעכב אף אחד משלושת הפרוטאזות שלו (Legumain ו-Cathepsins L ו-V).

ניבוי תלת מימדי של מבנה החלבון הצליח לאשר את ההפרעה באזורי הקשירה של פרוטאז/מעכב של Legumain ושל Cathepsins L ו-V בווריאנט p.Gln121*.

התסמונת האוטוזומלית הרצסיבית של היפוטריכוזיס המתוארת כאן מצביעה על התפקיד החשוב של ציסטאין M/E אנושי בהומאוסטזיס של תאי עור ובהיווצרות של זקיקי השערה.

מקור: 

Van den Bogaard, E. et al. (2019) Genetics in Medicine 21.

נושאים קשורים:  היפוטריכוזיס,  ריצוף אקזומים,  ריצוף סנגר,  ציסטאין,  ווריאנט הומוזיגוטי,  מחקרים
תגובות