• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

המועצה למניעת עישון: המודעות בעיתונות נגד עישון אינן אפקטיביות

יו"ר המועצה עו"ד עמוס האוזנר קורא למשרד הבריאות להתאים את מודעות הנגד למודעות שמפרסמות חברות הטבק לקהל היעד, להשתמש בידוענים ולחדד יותר את המסרים על נזקי העישון

מודעה נגד עישון. אילוסטרציה

יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון, עו"ד עמוס האוזנר, פנה השבוע במכתב למשרד הבריאות ובו מתח ביקורת על הדרך שבה מתפרסמות בתקשורת מודעות הנגד למודעות שמפרסמות חברות הסיגריות. במכתבו  המליץ האוזנר כיצד להעניק אפקטיביות לכלי שניתן במסגרת החוק להגבלת שיווק ופרסום של מוצרי עישון.

על פי הוראת החוק, משרד הבריאות אמור להפיק מודעות נגד עישון שחייבות להתפרסם לצד מודעות חברות הטבק. "זה כלי פרסומי", כתב עו"ד האוזנר, "שניתן בידי משרד הבריאות ללא תשלום מצידו ושוויו מיליוני שקלים לפחות. אלא שלדעתנו, מן הראוי להעניק לכלי שכזה יחס ומשקל ראוי כך שיופעל ויבוצע ביעילות מיטבית". מטרת הפנייה, הדגיש האוזנר במכתבו, היא לשפר את התהליכים הקיימים בהתאם לרוח החוק.

המכתב הופנה לסגן שר הבריאות יעקב ליצמן, למנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב ולפרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור.

לטענת האוזנר, במודעות שהכין משרד הבריאות יש התעלמות מוחלטת מדברי המחוקק לפיהם יש לשקול בחירת מודעה שתותאם לסוג העיתון וקהל הקוראים שלו. "ברור מן החוק", הוא כותב, "כי מודעה בעיתון חרדי לא תהיה מודעה זהה לזו המופיעה בעיתון חילוני ותהיה גם שונה מעיתון המכוון לציבור הדתי-לאומי. כך גם מידע בעיתון המכוון לאוכלוסיה מגדרית מסוימת, יוצג בשפה המתאימה ובסגנון המתבקש".

עוד הוא מטיל ספק ביעילותה של מודעה שמפורסמת באותו נוסח ברצף, למשך חודש מלא ו"אמורה להתמודד עם סדרה שלמה של מודעות שמפרסמים יצרני מוצרי העישון": מודעות המדברות על קמפיין למחיר מוזל, טעמים של סיגריות אלקטרוניות, מודעות המנסות לקשור כתרים למותג או לסוג מסוים של סיגריות, וכיו"ב.

כמו כן, מציין האוזנר כי אין התאמה למסרים המתפרסמים במודעות של חברות הסיגריות, וכדוגמה מביא מודעת נגד שנראית כמודעת אֵבֶל שהתפרסמה לצד שתי מודעות שונות, האחת מודעת פרסומת לסיגריות M&L והשנייה פרסומת לסיגריה אלקטרונית.

במקום זאת מציע יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון, לפרסם ולהציג במודעות הנגד סיפורים אישיים של נפגעי עישון ידועים; להתאים המודעות לעיתונים השונים לפי קהל היעד שלהם; ליצור אווירה ציבורית נגד עישון לסוגיו; לתת הדעת באופן מקצועי לתוכן המודעה ולהתאים את המודעות נגד העישון למודעות שמפרסמות חברות הסיגריות. לדוגמה, שימוש בידוענים שהפסיקו לעשן; הדגשת ההוצאה הכספית של המעשנים על מוצרי העישון - "שריפת כסף"; הדגשת המסר כי העישון מקצר את תוחלת החיים בכעשר שנים; הצגת מוצרי העישון כדוחים ומגעילים; ניצול המודעות גם לפרסום דרכי הגמילה בקופות החולים; הבהרת העובדה כי 8,000 איש נפטרים מעישון בישראל כל שנה, ואילו בעולם מספר הקורבנות מגיע לכשבעה מיליון בשנה.

"מן הראוי ללמוד ממה שקרה בארה"ב, בשידורי הרדיו והטלוויזיה בשנים 1970-1967", מציין האוזנר. "בתקופה זו החליטה רשות התקשורת הפדראלית של ארה"ב, כי מול הפרסומת למוצרי העישון, יופיעו ברדיו ובטלוויזיה פרסומות מאזנות כנגדו. זאת על בסיס דוקטרינת ההגינות, משום שנקבע לראשונה העיקרון, שכאשר מעודדים מוצר רעיל זה, מן הראוי לתת תגובה הולמת כנגד העידוד לשימוש בו.

"הנושא הגיע לדיון בבית המשפט לערעורים בוושינגטון ונקבע כי מדובר בהוראה שהיא חיונית למען בריאות הציבור. בסופו של דבר, פורסמו בעקבות החלטה זו פרסומות נגד לפרסומות לסיגריות, בשווי של כ-400 מיליון דולר בערכם היום.

"למהלך היתה תוצאה חשובה בהפחתת העישון. ראה לעניין זה את פסק הדין הייחודי של בית המשפט לערעורים בוושינגטון". עוד הוא מציין כי גורמים ציבוריים הפועלים למען בריאות הציבור בארה"ב - האגודה למלחמה בסרטן, האגודה למניעת מחלות ריאה, והאגודה למחלות לב - נטלו שם חלק בניסוח מודעות הנגד, "שהיו כאמור אפקטיביות ביותר".

עו"ד האוזנר קורא אפוא לשלב במהלך זה גופים ציבוריים - קופות החולים, האגודה למלחמה בסרטן, ההסתדרות הרפואית ואחרים בעלי ניסיון וידע בבריאות הציבור ובחינוך לבריאות, לרבות אלו שהם בעלי מעמד סטטוטורי ואף בתוך משרד הבריאות עצמו.

"פנייה זו מכוונת כדי לשפר את התהליכים הקיימים בהתאם לרוח החוק. הצעד שנעשה, של פנייה לציבור לקבלת רעיונות – מבורך, אך חשוב שהצעות אלו יבחנו בהתאם לכל האמור ועל ידי מי שהם בעלי הכישורים והניסיון לכך. חשוב ביותר", הוא מסכם, "שתתנהל גם מערכת אכיפה יעילה, הן של ניטור מודעות הנגד, תוך פניה לעיתונות הכתובה לקבלת דו"חות סדורים בדבר פרסומות ופרסומות נגד, והמועדים שבהם הופיעו וכן יצירת מנגנון אכיפה של כלל הוראות החוק המתוקן".

נושאים קשורים:  עו"ד עמוס האוזנר,  המועצה הישראלית למניעת עישון,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  פרופ' סיגל סדצקי,  חדשות,  עישון
תגובות