בלעדי

פרופ' ליאוניד אידלמן: "אם בסוף הקדנציה לא נוסיף אלף תקנים, אפרוש מתפקידי"

מועמד מפלגת ישראל ביתנו לתפקיד שר הבריאות ל-Doctalk: "זה צו 8 עבורי, אפעל לתקן כל דבר לא הגיוני במערכת" | "ליצמן? נכשל בכל הרפורמות שביצע, מלבד שיניים" | "הפגיעה של משרד הבריאות בתפקיד הרופא בלתי נסלחת. לא ייאמן, משרד בריאות שלא מאמין ברופאים שלו"

21.11.2019, 17:00

"בתוך שלוש שנים מכניסתי לתפקיד שר הבריאות לא יהיו חולים במסדרונות. צריך לעשות מהפכה - לפתוח מחלקות חדשות, לתכנן בתי חולים חדשים ובמקביל להגדיל את מספר הסטודנטים לרפואה״. כך מתחייב פרופ' ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית העולמית ומועמד מפלגת ישראל ביתנו לתפקיד שר הבריאות, בשיחה עם מאיה רונן ב-Doctalk, הפודקאסט של קהילת הבריאות בישראל מבית "דוקטורס אונלי".

"אני מבטיח", אומר פרופ' אידלמן, "בתוך שנתיים מכניסתי לתפקיד התורים להמתנה לניתוחים ובדיקות יתקצרו ב-30% ובתוך שלוש שנים יתקצרו ב-50%. בתוך שלוש שנים מכניסתי לתפקיד לא יהיו חולים במסדרונות. זה יומרני אבל זה אפשרי".

אידלמן מפרט את תכניתו שתשנה לדבריו את פני מערכת הבריאות בישראל, מחלק ציונים לסגן שר הבריאות, מטיח ביקורת קשה על התנהלות משרד הבריאות והרפורמות השונות שהונהגו, מדבר על שביתת הרופאים שהנהיג ב-2011, על משבר המתמחים וגם על יחסיו עם יו"ר מפלגתו אביגדור ליברמן וכיצד הפך למועמד המפלגה לתפקיד שר הבריאות.

פרופ' אידלמן, שכיהן בתפקיד יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל בשנים 2009-2018, מכהן כיום כאמור כנשיא ההסתדרות הרפואית העולמית, כפרופסור חבר קליני בחוג להרדמה וטיפול נמרץ בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב וכמנהל מחלקת ההרדמה בבית החולים בילינסון בפתח תקווה.

"למערכת הבריאות לא היתה אף פעם תכנית אסטרטגית. ליצמן נכשל בחוק ההסדרים, נכשל ברפורמת הפסיכיאטריה ובכל תחום בבריאות, מלבד רפואת שיניים"

אידלמן חוזר ומדגיש בין השאר כי צריך שבתפקיד שר הבריאות יכהן רופא כדי להבין את מורכבות המערכת. "אני לא יודע אם המנכ"ל שלי יהיה רופא, אבל מישהו צריך להיות רופא - או שר או מנכ"ל, ובגלל זה הלכנו לבג"ץ. בג"ץ קבע שזה לתקופת ניסיון - ובכן הניסיון נכשל".

לדבריו, מערכת הבריאות פעלה ללא כל תכנית אסטרטגית: "ביקשתי ממנכ"ל משרד הבריאות לשעבר שליצמן יציג תכנית אסטרטגית. ליצמן הוציא מהכיס הפנימי פתקים ואמר: 'זו התכנית האסטרטגית'. זה רציני?! כך מתייחסים למערכת הבריאות ולא פלא שהרסו כל חלקה טובה. ליצמן נכשל בחוק ההסדרים, נכשל ברפורמת הפסיכיאטריה ונכשל בכל תחום בבריאות, מלבד רפואת שיניים".

על רפורמת הקנאביס שהנהיג ליצמן הוא אומר: ״זה נושא טרנדי וזה טבעי, זו אחת מהרפורמות שנעשו באותו סגנון - בלי לחשוב על כל ההיבטים. לא יכול להיות שהביאו קנאביס לבתי מרקחת ובבתי מרקחת אין קנאביס. כמו בשאר הרפורמות זה נעשה בלי לחשוב ואין ספק שחולים צריכים לקבל קנאביס".

"זה בלתי נסלח - כדי לשרת את האוצר מציגים את הרופאים כמי שעושים 'מאנקי ביזנס' עם חברת התרופות; חוזר משרד הבריאות? זה לא ייאמן! משרד בריאות שלא מאמין ברופאים שלו ומפרסם משכורות של רופאים כדי שבציבור תהיה תחושה שהרופאים הם רודפי בצע ולא יעזו לבקש תוספות״

על הצטרפותו ל"ישראל ביתנו", הוא אומר: "אין לי בעיה עם העמדות של 'ישראל ביתנו', אם הציבור יגיד לליברמן שהבריאות מעניינת אותו, הוא יעשה את זה. עובדה שהוא הראשון שרצה להביא איש מקצוע שיטפל בכך. אני לא הולך להתעסק בפוליטיקה אלא רק בבריאות כדי שעוד עשר-עשרים שנה מערכת הבריאות לא תתפורר".

לדבריו, אי אפשר לסלוח למשרד הבריאות הנוכחי על הפגיעה בתפקיד הרופא. "זה בלתי נסלח - כדי לשרת את משרד האוצר מציגים את הרופאים כמי שעושים 'מאנקי ביזנס' עם חברת התרופות; חוזר משרד הבריאות? זה לא ייאמן! - משרד בריאות שלא מאמין ברופאים שלו ומפרסם משכורות של רופאים כדי שבציבור תהיה תחושה שהרופאים משתכרים הרבה והם רודפי בצע ולא יעזו לבקש תוספות״.

הפתרון למחסור ברופאים מצוי, לדבריו, בהעלאת מספר הסטודנטים לרפואה והתקנים לממתחים. "בניגוד למה שאומרים, מספר הרופאים בארץ נמצא בירידה, להבדיל מכל המדינות המפותחות, הזקנים פורשים והמדינה לא מתכוננת - אין מספיק סטודנטים. אם אהיה שר הבריאות, אביא עוד תקנים למתמחים ואם בסוף הקדנציה שלי לא נוסיף אלף תקנים - אני פורש מהתפקיד״, מצהיר אידלמן ומזכיר: ״ב-2011 הפסקתי שביתת רעב והכל בשביל המתמחים, השגתי שלושה דברים: לא יותר משש תורנויות, הוספת אלף תקנים ומענקים.

"המענקים למתמחים הצליחו בגדול וגרמו לאנשים ללכת למקומות שכלל לא הולכים. בנאונטולוגיה ב-2011 היו שלושה מתמחים – שלוש שנים אחר כך היו 18. ב-2011 הכנסנו גם את הכירורגיה כמקצוע במצוקה. היה אז מצב שמנהל מחלקה אמר שלא היה מוכן שמתמחה שלו ינתח חתול מת, מאז המחלקות התמלאו ועכשיו זה שוב מידרדר".

"דבר ראשון שצריך כדי לעזור למתמחים זה להוסיף מזכירה בלילה. ניתקו את הרופא מהחולה, הרופא כל היום מול המחשב, הביורוקרטיה דורשת את זה ממנו, עבודה משרדית וסניטריה, זה לא נכון ולא הגיוני מכל הבחינות. כשמתמחה צריך להזמין CT וייעוץ מכל המחלקות, הוא לא נח וזה סיבה לשחיקה. את זה מזכירה צריכה לעשות"

"המתמחים? אני הראשון שאומר לרופאים הוותיקים שהתורנויות שלנו היו יותר קלות משלהם, הם עובדים חד משמעית יותר קשה. במחלקה שלי אני משחרר מתמחים תמיד אחרי 24 שעות. יש דברים שאפשר לעשות מיידית להקל על מצוקתם. דבר ראשון צריך להוסיף מזכירות בלילה. חייבת להיות מזכירה שתזמין CT, תעזור בהקלדה. ניתקו את הרופא מהחולה, הרופא כל היום מול המחשב, הביורוקרטיה דורשת את זה ממנו, עבודה משרדית וסניטריה, זה לא נכון ולא הגיוני מכל הבחינות. כשמתמחה צריך להזמין CT וייעוץ מכל המחלקות, הוא לא נח וזה סיבה לשחיקה. את זה מזכירה צריכה לעשות וזה מה שאני הולך לעשות: אחייב שיהיו מזכירות בלילות, שהן יכינו מכתבי שחרור״.

בסיום דבריו אומר פרופ' אידלמן: "אני רואה בזה צו שמונה ואני אפעל לתקן כל דבר לא הגיוני שקיים במערכת הבריאות. אני קם כל בוקר כדי לפתור בעיות וכמו שאני מנהל מחלקה בבית חולים כדי לפתור בעיות, אפתור בעיות בתפקידי כשר הבריאות״.

לו"ז האזנה:

00:10 למה הסכמתי להיות מועמד לשר הבריאות

04:25 הבעיות במערכת הבריאות

10:00 התכניות שלי, ההתחייבויות שלי, למה צריך רופא בתור שר

18:34 - הציון שלי לליצמן כשר בריאות

21:50 כשלון הרפורמה בפסיכיאטריה

23:10 מספר הרופאים, לימודי הרפואה

29:13 - המהפכה שאני מתכנן

36:31 - הסכם השכר החדש, התפקיד של משרד הבריאות מול האוצר

38:40 חוזר משרד הבריאות והפגיעה בתדמית הרופא

40:29 מנכ"ל שאינו רופא - כן או לא 

52:50 אביגדור ליברמן ואני 

58:00 רפורמת הקנאביס

  • ראיינה: מאיה רונן
  • התכנית הוקלטה באולפני SPS
נושאים קשורים:  פרופ' ליאוניד אידלמן,  "ישראל ביתנו",  אביגדור ליברמן,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  חדשות,  בחירות 2019,  פודקאסט,  doctalk
תגובות
אנונימי/ת
12.09.2019, 13:24

בקרוב מסתיים הסכם הרופאים וצריך לחתום הסכם קיבוצי חדש.
אידלמן צריך רק לזכור מהיכן הגיע ולהיות מנכ"ל אוהד ולא לעומתי כלפי הרופאים.
אחר כך מצידי שיתפטר

אנונימי/ת
12.09.2019, 13:49

אידלמן טירון פוליטי, לא יודע שהוא לא קובע כלום, אלא רק האוצר קובע

אנונימי/ת
12.09.2019, 13:59

אידלמן לא פראייר הוא יהפוך את היוצרות ויציל המערכת

אנונימי/ת
13.09.2019, 09:14

ככה גם אמר ליברמן "אם אני שר בטחון , תוך 48 האניה וגו'"

אנונימי/ת
13.09.2019, 16:29

פחחחחח

אנונימי/ת
12.09.2019, 16:31

אידלמן תותח על! רק הוא יציל את המערכת החולה שלנו

אנונימי/ת
12.09.2019, 16:39

להבטיח לא עולה כסף!

אנונימי/ת
13.09.2019, 09:17

זו תהיה טעות איומה אם פרופ' אידלמן ימונה לשר הבריאות!
צריך מישהו עם ראייה כוללת של כלל המערכת ולא למנות רופא שמגיע עם אג'נדה וצורת חשיבה של רופא!
פרופ' יהיה טוב עבור הרופאים אבל לא בהכרח עבור החולים ☝️

אנונימי/ת
13.09.2019, 20:38

התבלבלת לגמרי!
מי יעזור לחולים אם לא הרופאים. אנשי האוצר? הפוליטיקאים?

אנונימי/ת
13.09.2019, 09:46

כמה שטויות אנחנו אוד נוכל לבלוע?
לא צריך תקנים ורופאים, צריך אלקטרוניקה ומחשבים, טלאמדיסין וראייה כלכלית נורמלית ותחרותית. מאיכון הוא יודע מה תייה רמת התחלואה באוד כמה שנים? אין לאף אחת מושג כמה חדרי ניתוח יש הארץ, ההסכם הקיבוצי הורס את כל ינסנטיב לתחרות. הכי טוב זה להגיד לאידלמן, לעצמן וכל הפמלייה של מבוגרים מדי רק שתי מילים:
״לחו הביתה!!!!!״

אנונימי/ת
13.09.2019, 11:37

הסתדרות הרופאים נכנסת לפוליטיקה. אין להם גבולות. מה לא נעשה כדי לשפר את השכר של הרופא בישראל. ומערכת הבריאות? למי זה אכפט כשאפשר לשפר את מעמד = שכר הרופא עוד ועוד ועוד ועוד. אידלמן הוא פוליטיקאי סקטוריאלי קטן. ללא הכשרה ללא יכולת וללא חזון.

אנונימי/ת
13.09.2019, 14:40

למה רק בסוף הקדנציה , גם עכשיו זה טוב

אנונימי/ת
13.09.2019, 15:14

איפה היה אידלמן כל הזמן כאשר היה יו״ר ההסתדרות הרפואית? אז לא ידעו מה קורה? אאאא...עכשיו הוא מאיים להתפטר? קדימה!!! The sooner the better!

אנונימי/ת
13.09.2019, 15:33

ליצמן מתועב ומושחת ומקומו בכלא. אידלמן יהיה שר בריאות מצוין. נקודה.

אנונימי/ת
13.09.2019, 15:33

ליצמן מתועב ומושחת ומקומו בכלא. אידלמן יהיה שר בריאות מצוין. נקודה.

אנונימי/ת
13.09.2019, 16:24

בדיחה מהלכת.כמו שפעל לטובת הרופאים ורק גרם נזק......את מי אתה מרמה ומשלה ? איש לא מאמין לך....

אנונימי/ת
13.09.2019, 17:45

מה זה תעמולת בחירות ??????? שיא החוצפה להזדהות עם מפלגה סקטוריאלית גזענית , תחום הרפואה והבריאות נשאר התחום היחידי הנקי , למה לנו להתלכלך ?
אידלמן ועוד בישראל ביתנו !! מה יכול לעשות כשמעליו ליברמן האיום !?

אנונימי/ת
13.09.2019, 18:37

נקי ?? עם המושחת ליצמן שיעמוד לדין לאחר שימוע וסופו בכלא מעשיהו !

אנונימי/ת
13.09.2019, 18:37

נקי ?? עם המושחת ליצמן שיעמוד לדין לאחר שימוע וסופו בכלא מעשיהו !

אנונימי/ת
13.09.2019, 18:37

נקי ?? עם המושחת ליצמן שיעמוד לדין לאחר שימוע וסופו בכלא מעשיהו !

אני רואה את תשובות האנונימוסים.
חלקם טוענים שאידלמן לא עשה מספיק. אחרים טוענים שידאג יותר מידי לרופאים.
למי ששכח או לא רוצה לדעת: אידלמן ניהל את הסכמי השכר 2011. ניהל עיצומים 4 חודשים, צעד ברגל לירושלים, שבת רעב, הביא לנו את הסכם השכר הטוב ביותר שהיה לנו. כולם הכפילו שכרם (לפחות) הוא הביא תקנים, מיטות, מענקים, חיזוק מקצועות המצוקה ופריפריה. הביא מתמחים לפריפריה. הביא עד6 תורנויות בחודש, הביא הליכה אחרי תורנות. אידלמן כבר שכח את כול מה שמועמד שאינו רופא עוד לא למד. אידלמן מכיר את מקצוע הרפואה כמתמחה, כמומחה, כמנהל, כיו"ר ארגון מקצועי וכיו"ר ועד מקומי וארצי.
אני מציע לכול הרופאים לדאוג שכול מפלגה שהם מצביעים לה תצביע על אידלמן כשר הבריאות. עד היום, מה שהבטיח גם הצליח לקיים.
בואו נדאג לעצמנו ולבריאות החולים.

14.09.2019, 12:44

אם המערכת וההסתדרות הרפואית לא יתנצלו על מעשה הנבלה, התערבות חסרת אחריות וחסרת תקדים בפוליטיקה, ע"י קידום מועמד דמאגוג ושרלטן, אני מפסיק את החברות שלי בהסתדרות הרפואית. היתה בראש ההסתדרות שנים, במקום להציל את הרפואה הציבורית ולהציל משהו, השיג הסכם שכר טוב וקבר את הרפואה הציבורית לעשור שלם.
לא אנונימי !!! (תתביישו גם כל האנונימים) - דר' אמיר זילכה.

14.09.2019, 13:41

היה. וואלה עצבנתם אותי.

אנונימי/ת
14.09.2019, 13:58

למקרה ששכחת זילכה, יו"ר הסתדרות עובדים אמור לדאוג לעובדים ולא לציבור. יו"ר הר"י אינו שונה. הוא אמור לדאוג לתנאים טובים ולהסכם שכר לרופאים, ולא לרפואה הציבורית והחולים. כשהחולים ישלמו מעל 300 שקל בחודש להר"י, אולי אז תתחיל לדאוג להם. כרגע רק הרופאים עושים את זה.
ואם אתה עצבני לך תשתה כוס מים

אנונימי/ת
16.09.2019, 23:37

זילכה מגיע מטיפול נמרץ ילדים. כשילדים מתים לך בידיים כל שבוע, או שאתה נהיה ציניקן אדיש וקהה חושים, או שאתה מפתח זעם קדוש. נראה שזילכה שייך לזן השני, הנדיר. אל תפסיק לזעום. אמנם זעם הוא לא תוכנית עבודה, אבל הוא הדלק שהכרחי למימושה.

אני מציע לכול המאמינים שתפקיד הר"י לדאוג רק לרפואה הציבורית לשאול את הרופאים שאיתם הם עובדים מה הם מבקשים ממערכת הבריאות : תנאי עבודה סבירים ושכר ראוי או מערכת קורסת, תת תקינה, תורים, חוסר משאבים ותיסכול עמוק. כמובן שאנו משלמים להסתדרות הרפואית כדי שתדאג לנו. אנו נשתדל לדאוג גם לחולים אולם לנו מגיע קודם כול תנאי עבודה ושכר ראויים.
אז אידלמן הוא האדם המתאים במקום המתאים. ואני יודע שכשר הבריאות הוא ידאג לרופאים, לשאר המגזרים ולחולים. עצמם. ולכול המאימים על יציאתם מהר"י, חשבו שנית מה קיבלנו עד כה מהארגון שמיצג אותנו ותעשו את הנכון ,בעיניכם. חשבו מדוע פקידי האוצר כה להוטים להציג את תלושי השכר שלנו. הרי השכר הוא תוצאה של הסכם קיבוצי שהם חתמו איתנו. כנראה יודעים שנכשלו ומנסים לשפר עמדות לקראת ההסכם הבא. אז הם לא יצליחו ורק מחפשים חריצים והגנים בין הרופאים. אז אל תאימו אלינו.. לא כי אנחנו לא נבהלים.

15.09.2019, 00:03

אין סתירה בין שני הדברים, ואפילו להיפך !!! אפשר להלחם על תנאי שכר הוגנים וגם על תקנים, ומיטות, ושעות משמרת, וצוות פארא רפואי, ותרופות. לא אני המצאתי את הסיסמה "להציל את הרפואה הציבורית". כנראה שכבר אז אידלמן לא היה יותר מסתם פוליטיקאי.
עכשיו לענין עצמו, רופאים צריכים להשתכר מעולה. אין על זה ויכוח. זה אינטרס של כולם. אבל בוא, אף אחד מאתנו לא מסכן. הבעיה היא שחלק מהרופאים לא רואים בעיניים והפכו תאוויי בצע, ושכחו שרפואה, זה לא רק עבודה. הרפואה הפרטית גורמת לחלק מאתנו לאבד את יכולת ההבחנה בין טוב לרע.
ומעל ומעבר לכל, אין זה תפקידה של ההסתדרות הרפואית להפוך לכלי פוליטי בבחירות, על חשבון כספי המיסים שלנו !!! יש מישהו שחושב אחרת ?

אנונימי/ת
15.09.2019, 10:02

אם אידלמן יהיה שר בריאות - אזי כשר בריאות אכן הוא צריך להילחם על תקנים ומיטות תרופות וכו'. משרד הבריאות בהחלט אחראי על הצלת הרפואה הציבורית כרגולטור.
כיו"ר הר"י זה ממש לא היה התפקיד שלו. הר"י צריכה לדאוג לחבריה , ולחבריה *בלבד*. זה תפקידה כוועד עובדים. לא זכור לי שוועד עובדי חברת חשמל או וועדי עובדי הנמל מנסים להציל משהו עבור הציבור.

אנונימי/ת
16.09.2019, 23:40

אבל ראשי הר"י אומרים אחרת באופן קבוע, הם טוענים שהם לא סתם עסקני ועדים אלא שבריאות הציבור בראש מעייניהם. מי שחולק על כך, שיצביע בבחירות הבאות לראשות הר"י למועמד שיתחייב שלא להתחשב בבריאות הציבור כלל אלא רק באינטרסים הצרים של החברים.