סמנים דלקתיים

סמנים דלקתיים ותוצאת הטיפול בדיכאון עמיד בטיפול

הסמנים הדלקתיים IL-6 ו-CRP / hsCRP עשויים להוות סמנים לניבוי תגובת הטיפול בדיכאון עמיד לטיפול

דיכאון (אילוסטרציה)

אחוז ניכר מהמטופלים בדיכאון אינם מגיבים באופן מספק לטיפול קונבנציונלי נגד דיכאון. דיכאון מסוג זה העמיד לטיפול (TRD), עשוי להיות קשור בחלקו לתהליכים דלקתיים במערכת העצבים המרכזית. בהתאם לכך, סמנים דלקתיים היקפיים עשויים לשמש לצורך חיזוי תגובת הטיפול לצורות חדשות אך עדיין ניסיוניות של טיפול נגד דיכאון.

קבוצת פסיכיאטרים מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי חרונינגן בהולנד ערכה חיפוש ספרות על טיפול ב-TRD ובסמנים דלקתיים באמצעות מסד הנתונים PubMed / Medline.

עשרה מחקרים רלוונטיים נכללו עפי קריטריונים שנקבעו מראש. בחמישה מחקרים אינטרלוקין-6 (IL-6)י/ CRP / hsCRP הראו יכולות ניבוי לתגובה טובה יותר לתרופות עם מאפיינים אנטי-דלקתיים, כמו קטמין ואינפליקסימאב. מחקר אחד מצא כי IL-6 גבוה היווה סמן פרוגונוסטי שלילי לטיפול נגד דיכאון בקרב חולים עם TRD. לא נמצאו עדויות לערך החיזוי של סמנים דלקתיים אחרים (למשל, Tumor Necrosis Factor-α, Interferon-γ).

החוקרים מדגישים כי מספר המחקרים הזמינים היה מוגבל; כמו כן נמצאו מחקרים רבים שכללו שונות מתודולוגית ניכרת והשתמשו בהגדרות שונות ל- TRD.

הסמנים הדלקתיים IL-6 ו-CRP / hsCRP עשויים להוות סמנים לניבוי תגובת הטיפול ב- TRD. ברור ששדה מחקר זה עדיין בשלביו המוקדמים, אך הוא יכול לסלול את הדרך לטיפולים חדשים ויעילים לפחות לסוג הדלקתי של TRD אך דבר זה יקרה רק בעזרת מחקרים מוקפדים יותר עם תוצאות משכנעות יותר.

מקור:

Yang, Chenghao, Klaas J. Wardenaar, Fokko J. Bosker, Jie Li, and Robert A. Schoevers. "Inflammatory markers and treatment outcome in treatment resistant depression: A systematic review." Journal of affective disorders (2019)

נושאים קשורים:  סמנים דלקתיים,  דיכאון עמיד לטיפול,  6-IL,  מחקרים
תגובות