חדשות

טיפול חדשני ב"איכילוב": תפירת קיבה לצורך ירידה במשקל ללא ניתוח

תפירת הקיבה, המבוצעת דרך הפה במכונת תפירה אנדוסקופית, מוצעת למי שאינם עומדים בקריטריונים לניתוח הבריאטרי הרגיל או שאינם מעוניינים בהליך פתיחת בטן אך רוצים להפחית ממשקל גופם

הצרת קיבה במכונת התפירה "אפולו" במכון הגסטרו ב"איכילוב". צילום: דוברות בית החולים

המכון לדרכי העיכול  והכבד (גסטרו) במרכז הרפואי איכילוב-תל אביב החל להציע טיפול חדשני להצרת קיבה בעזרת אנדוסקופ ותפירה של כל דופן הקיבה, ללא פתיחת הבטן. ה"תפירה" נעשית בעזרת מכונת תפירה אנדוסקופית ייחודית בשם "אפולו". עד כה בוצעו בבית החולים כמה פרוצדורות מהסוג הזה לאחר שהצוות עבר לשם כך הכשרה מיוחדת.

השיטה החדשנית מוכרת כבר חמש שנים בעולם, אבל רק עתה הוחל ליישמה גם בישראל. מלבד "איכילוב", ההליך הזה מבוצע גם בבית החולים שיבא בתל השומר. הטיפול מיועד למי שמעוניין להוריד במשקל היתר שלו, אולם לא עומד בקריטריונים לניתוח קיצור קיבה רגיל מאחר שה-BMI שלו הוא מעל 30.

ד"ר סיגל פישמן, מנהלת השירות לבריאטריה אנדוסקופית ב"איכילוב", מסרה: "בספרות הרפואית מדווח על ירידה של כ-18% ממשקל הגוף באמצעות השימוש בטכנולוגיה הזו, כאשר הירידה בעקבות ההליך החדיש נשמרת גם לאחר שנתיים ועם שיעור סיבוכים נמוך. האפשרות הזו כעת מהווה לכן, במקרים מסוימים, תחליף לניתוח הרגיל של קיצור קיבה".

בישראל, על פי הערכה, 25% מהאוכלוסיה הבוגרת חולה בהשמנה, מהם כ-70% חולים גם במחלה מטבולית נלווית. עקב העלייה בביקוש לטיפולים חדשים ומתקדמים לשם ירידה במשקל העודף – תופעה הקיימת בכל העולם המערבי – פותחו אביזרים אנדוסקופיים שונים לצורך ביצוע הליך הצרת הקיבה כטיפול ראשוני בהשמנת יתר. הטיפול ב"תפירת הקיבה" באמצעות החדרת האנדוסקופ דרך הפה והשימוש במכונת התפירה "אפולו" מסתמן, ציינה ד"ר פישמן, כיעיל לאורך זמן.

ד"ר מתי שנל, רופא בכיר ביחידה לבריאטריה אנדוסקופית, הוסיף: "בטיפול הזה יוצרים בגוף הקיבה מעין שרוול צר על קו התפר שלאורך הקיבה, ממעבר ושט קיבה ועד לאנטרום (החלק האחרון של הקיבה). בכך מורידים בצורה משמעותית את נפח הקיבה ואת יכולת הקיבולת שלה. בעקבות זאת מתאפשר שובע מוקדם ומושגת התמורה: ירידה במשקל.

"הפעולה נעשית דרך הפה, שהוא הרי הפתח הטבעי בגוף, ללא צורך בכניסה ניתוחית לחלל הבטן כפי שמבוצע בניתוח בריאטרי רגיל. הפרוצדורה כולה נמשכת עד כשעתיים ונעשית בהרדמה מלאה. זמן ההתאוששות של המטופל קצר יחסית והוא יכול למעשה להשתחרר לביתו באותו היום או בבוקר שלמחרת. התפירה האנדוסקופית איננה חודרת את דופן הבטן. היא תאפשר זמן התאוששות קצר מאוד מכל ההליך ותמנע סיבוכים ניתוחיים אפשריים".

ד"ר פישמן הדגישה כי יעילותה היחסית והפרופיל הבטיחותי הגבוה תביא לכך שהפרוצדורה הזאת תהיה בסופו של דבר אטרקטיבית, כאמור למטופלים שאינם עומדים בקריטריונים המלאים לניתוח הבריאטרי הרגיל, או שאינם מעוניינים בהליך המחייב פתיחת בטן ובכל זאת רוצים להפחית ממשקל גופם הניכר.

ראוי לציין: בניתוח הרגיל להצרת הקיבה, בהליך פתיחת הבטן, שיעור הירידה במשקל היא בין 25% ל-30% ממשקל הגוף. אבל בתוך חמש שנים, בין 20% ועד 50% מהמנותחים יעלו בחזרה לפחות בחלק מהמשקל שהשילו.

בטכנולוגיה החדשה של "תפירת קיבה" ללא ניתוח, הירידה הממוצעת היא כאמור לעיל 18%. בהחדרת בלון תוך קיבתי, הירידה במשקל היא כ-15% ואחרי הוצאת הבלון, המטופלים שבים ומעלים בכ-50% מהמשקל שהשילו. באמצעות תרופות להורדה במשקל, שיעור הירידה הממוצע הוא 10% מהמשקל העודף אבל בתוך חמש שנים כשני שלישים מהמטופלים ישובו ויעלו במשקל, מחדש. הפרוצדורה החדשה איננה נכללת בסל התרופות הישראלי. עלותה: יותר מ-30 אלף שקל.

נושאים קשורים:  תפירת קיבה,  ד"ר סיגל פישמן,  ניתוח בריאטרי,  עודף משקל,  השמנת יתר,  ד"ר מתי שנל,  איכילוב,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.09.2019, 08:59

מדוע משווה הכתבה את השיטה החדשה מול פתיחת בטן? הרי קיימת ומצליחה גם שיטה לפרוסקופית. מדוע לא להשוות את האנדוסקופיה מול לפרוסקופיה?. זו ההשוואה הנכונה כדי שהציבור אשר אינו בקי ,יחליט אם לבזבז 30 אלף שקל. האמירה ששיטה זו מתאימה למי שאינו יכול לעבור פתיחת בטן ,היא נכונה אך יש בה חצי אמת, והיא מסתירה מהציבור את החצי השני; הלפרוסקופיה. זו הטיית ציבור והשיקולים.........