חדשות

גבר צימח שדיים עקב נטילת תרופה אנטי פסיכוטית וחברת הפארמה נקנסה ב-8 מיליארד דולר

חבר מושבעים בארה"ב פסק: "ג'ונסון אנד ג'ונסון" תשלם פיצויי נזיקין לתובע כיוון שלא הזהירה כראוי שהתרופה ריספרדל עלולה לגרום לצמיחת שדיים בגברים

משרדי ג'ונסון אנד ג'ונסון בעמק הסיליקון, ניו גרזי, ארה"ב

חבר מושבעים בפילדלפיה פסק ביום רביעי שעבר כי על חברת התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון לשלם 8 מיליארד דולר לגבר בן 26 ממדינת מרילנד, פיצויי נזיקין בשל שיווקה של תרופה אנטי פסיכוטית שנמצא קשר בינה לבין צמיחת שדיים אצל גברים. החברה מיהרה להודיע כי תערער על פסק הדין וטענה כי העונש שהוטל עליה איננו מידתי.

הפיצויים נפסקו לאחר שהתקבלו טענות התובע, ניקולס מאריי, כי החברה לא הזהירה כראוי כי התרופה האנטי-פסיכוטית ריספרדל (Risperdal)  של החברה הבת של תאגיד J&J עלולה לגרום לצמיחת שדיים אצל גברים.

נציגיה המשפטיים של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון שתקפו את החלטת בית המשפט אמרו כי הפיצויים שהוטלו על החברה "מופרזים ולא מבוססים". בהודעה שפרסמה החברה נאמר כי היא בטוחה שסכום הפיצויים ישונה. גם מומחי משפט באקדמיה, ביניהם פרופ' קרל טוביאס מבית הספר למשפטים באוניברסיטת ריצ'מונד, ציינו כי הם מצפים שסכום הפיצויים יופחת בערעור. עם זאת צפוי שבעקבות פסק הדין הזה תעמוד החברה בעתיד בפני תביעות נוספות. טוביאס הוסיף כי מטרת הפסיקה היתה לשלוח מסר: "חבר המושבעים, כשמדובר בעבירה מספיק שערורייתית, יעדיף לנקוב בסכום גבוה ולתת לעורכי הדין ולשופטים לפתור את זה", אמר.

התובע החל להשתמש בתרופה עוד ב-2003 כאשר היה בן תשע וזאת כדי לסייע לו "לשלוט בתסמינים הקשורים באוטיזם", אבל בעקבות נטילתה החל גופו להצמיח שדיים. חבר מושבעים  פסק בעבר כי על החברה  לפצות את מורי ב-1.75 מיליון דולר אך הסכום הופחת בערעור ל-680 אלף דולר. הנושא שב עתה פעם נוספת לדיון משפטי ולראשונה לפני חבר מושבעים.

בדיווחים על הפרשה שהופיעו בתקשורת האמריקאית נאמר כי "ג'ונסון אנד ג'ונסון" השתמשה בתכנית מאורגנת של שיווק וקידום מכירות לתרופה על מנת להשיג הכנסות בסך מיליארדי דולרים. התובעים אמרו כי החברה היא "תאגיד שמעדיף רווחים על פני בטיחות המטופלים".

ה-FDA אישר בסוף 1993 את התרופה ריספרדל לטיפול בסכיזופרניה ובהפרעות דו קוטביות במבוגרים. התביעה טענה כי החברה לא הזהירה כראוי את המטופלים שלתרופה עלולות להיות תופעות לוואי כמו לגרום לגינקומסטיה, התפתחות חריגה של שדיים מוגדלים אצל גברים. התביעה גם טענה שהחברה שיווקה את התרופה ללא אישור לשימוש בילדים.

תאגיד J&J עומד כיום מול תביעות משפטיות נוספות, ביניהן בגלל תכשיר השתלה וגינלי (Vaginal mesh) וכן אבקה למריחה על עור של תינוקות שנטען כי הזדהמה באזבסט. זאת בנוסף לקרב המשפטי המתמשך בפרשת משככי הכאבים, האופיואידים.

במדינת אוהיו במשפט בנושא משככי הכאבים הושג הסדר מחוץ לערכאה השיפוטית. באוגוסט השנה נצטוותה החברה על ידי שופט באוקלהומה לשלם לרשויות קנס בסך 572 מיליון דולר משום ש"תרמה למגפת האופיואידים המקומית בכך שהריצה קמפיין מכירות מסוכן שקרי וכוזב". החברה הודיעה כי תערער על העונש שהוטל עליה. לא מכבר הסכימה J&J בהסדר עם שתי קהילות במדינת אוהיו לשלם 20.4 מיליון דולר וזאת עוד לפני שהחל המשפט שהוגשה נגדה, גם הוא בהקשר למשבר האופיואידים.

נושאים קשורים:  ג'ונסון אנד ג'ונסון,  תביעת נזיקין,  ריספרדל,  סכיזופרניה,  הפרעה דו-קוטבית,  הצמחת שדיים בגברים,  תופעות לוואי,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
12.10.2019, 00:27

לתשומת לב פסיכיאטרי הילדים בארץ המציעים רספירדל לכל ילד שני על הרצף מבלי לידע על תופעת לואי אפשרית זאת ומבלי להניד עפעף....

אנונימי/ת
02.11.2019, 19:59

וסרוקוואל שהחברה שפיתחה אותה אסטרא זנקס נקנסו במאות מליוני דולרים על שידול רופאים לתת את התרופה להפרעות מצב רוח בניגוד להתוויה ושאינה מאושרת לילדים ונוער בכלל אבל ניתנת כלאחר יד לייצוב מצבי רוח של מתבגרים ?? מי אמור לפקח על מתן תרופות פסיכיאטריות לילדים ונוער ?