אינסולין

שימוש באינסולין ביוסימילארי: עמדת האיגוד הבריטי של רופאי הסוכרת

אינסולינים ביוסימילאריים הם בעלי פוטנציאל לחיסכון בעלויות ולפיכך מייצרים עניין רב בקרב מקבלי החלטות. עם זאת, יש לשקול חיסכון זה כנגד הסכנות והמגבלות בשימוש באינסולין ביוסימילארי. הצוותים הרפואיים צריכים להבין סוגיות אלו כדי לבחור בטיפול המיטבי עבור כל מטופל

ביוסימילאר הוא מוצר ביולוגי רפואי אשר פותח במטרה לדמות למוצר קיים מבחינה פיזיולוגית וביולוגית. בשונה מרוב התרופות האנאורגניות הבנויות מתרכובות כימיות פשוטות אשר ניתן לשכפלן כתרופות גנריות, תרופות ביולוגיות הן מולקולות מורכבות. המורכבות של תרופה ביוסימילארית גורמת לכך שלא ניתן להבטיח שהיא תהיה זהה לתרופת המקור.

יחד עם זאת, המגוון הגובר של אינסולינים מקוריים וביוסימילאריים מהווה אתגר טיפולי ועלול לגרום לטעויות ברישום ומתן התרופה. יש צורך בהדרכת הצוותים הרפואיים בנוגע להחלפה בין אינסולינים שונים והשימוש באביזרי המתן הייעודיים של האינסולין. אימונוגניות היא סוגיה חשובה נוספת מאחר שכל מוצר ביולוגי יכול לגרום להיווצרותם של נוגדנים. אימונוגניות יכולה להתבטא כתגובה אלרגית קשה, תגובה באתר ההזרקה או כהשפעה על ערכי גלוקוז ומינון האינסולין הנדרש.

ה-ABCD, האיגוד הבריטי של רופאי סוכרת (Association of British Clinical Diabetologists) מכיר ביתרון בפיתוח אינסולינים ביוסימילאריים לאור החיסכון הכספי בשימוש בהם, ללא פגיעה ביעילות או בבטיחות הטיפול. ניתן לשקול טיפול באינסולין ביוסימילארי לכל המטופלים עם אבחנה חדשה אשר לא נחשפו לתרופת המקור ובמטופלים אשר דורשים התאמת טיפול מחודשת לאור איזון סוכרת לקוי.

כאשר מטופלים המקבלים אינסולין קבוע משיגים את ערכי המטרה של ההמוגלובין המסוכרר ללא אירועי היפוגליקמיה, אין להחליף אוטומטית לאינסולין ביוסימילארי.

שיקולים מעשיים:

יש לזכור כי היציבות, אורך חיי המדף ותנאי האחסנה של אינסולין ביוסימילארי עשויים להיות שונים מתרופת המקור ועל כן יש תמיד לבדוק את העלון.

עט האינסולין יכול להיות ייחודי עבור האינסולין הביוסימילארי ויש להדריך את המטופלים לגבי שימוש נכון.

מקור: 

 Jayagopal, V. et al. (2018) British Journal of Diabetes. 18, 171

נושאים קשורים:  אינסולין,  סוכרת,  ביוסימילאר,  נייר עמדה,  מחקרים