חדשות

המטופלים נפגעים - מחסור חמור ברופאים מומחים בתחום השיקום בישראל

יו"ר האיגוד הישראלי לרפואה פיזיקלית ושיקום מתריע: היעדר מודעות לרפואה השיקומית מונע מסטודנטים רבים להתמחות בתחום | בישראל רק כ-100 רופאי שיקום - עשירית ממספרם במדינות אירופה המפותחות

ד"ר ירון סחר, ראש אגף השיקום במשרד הבריאות. צילום: אורן יזרעאל

האיגוד הישראלי לרפואה פיזיקלית ושיקום, נערך לפעולות שמטרתן להגדיל את מספר הרופאים המומחים בתחום ולהעלאת המודעות למקצוע. בכנס שקיים האיגוד בשבוע שעבר התייחס ד"ר ירון סחר, יו"ר איגוד השיקום ויו"ר הכנס, למחסור החמור ברופאים מומחים לשיקום.

"יש בארץ רק כ-100 רופאי שיקום - עשירית ממספרם במדינות המפותחות באירופה ביחס לאוכלוסיה", אמר ד"ר סחר. "עם זאת, אנו מטפלים מדי שנה ב-15 אלף איש הלוקים בשבץ מוחי, ב-20 אלף הסובלים מפגיעות ראש, כ-6,000 מטופלים עם שבר בצוואר הירך, כ-1,000 חולים שעוברים קטיעת גפיים, כ-500 נפגעים בחוט השדרה ועוד מקרים רבים אחרים כמו אלפי חולי סרטן וטרשת נפוצה.

"היעדר המודעות למקצוע הרפואה השיקומית מונע מסטודנטים רבים להתמחות בתחום, ועקב כך נוצר עומס בלתי נסבל על המערכת. הנפגעים הישירים מכך הם המטופלים. תופעה זו חייבת להיפסק. איגוד השיקום הציב לעצמו מטרה: להעלות את המודעות למקצוע ויפעל להגדלת שיעור רופאי השיקום בישראל".

הכנס, שאליו הגיעו 550 אנשי מקצוע, עסק בין השאר בשיקום נוירולוגי ובבקרת תנועה, שיקום אורתופדי, שיקום נפגעי חוט שדרה, שיקום ילדים, שיקום גריאטרי וכן שיקום מחלימים ממחלות ממאירות. נדונו אספקטים שונים של העשייה הטיפולית לרבות חשיבות הטיפול על ידי פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק וקלינאי תקשורת. כן הוצגו טכנולוגיות חדשניות בתחום הרפואה השיקומית.

המרצים בכנס היו: פרופ' גבי זייליג, יו"ר הוועדה המארגנת; פרופ' ישראל דודקביץ, יו"ר המסלול המחקרי וד"ר נחום סורוקר, יו"ר המסלול הדידקטי.

בכנס הוענק גם הפרס ע"ש פרופ' חיים רינג ז"ל, מדמויות המפתח בקידום רפואת השיקום בישראל, שבו זכו פרופ' זיאן זיאק וטין מבית החולים השיקומי רעות - מומחה לרפואה פיזיקלית ושיקום ומומחה לכאב, ושרה אברבוך, מרפאה בעיסוק שניהלה את המחלקה לריפוי בעיסוק בבית החולים לווינשטיין. בנוסף, חולקה  מלגת מחקר המוענקת מדי שנה על ידי הקרן ע"ש פרופ' רפי רוזין.

"רפואת השיקום היא מקצוע מרתק", סיכם ד"ר סחר. "מי שבוחר להקדיש חייו לשיקום אנשים עם מוגבלויות, עושה זאת מתוך תחושת שליחות עמוקה ואהבת אדם. רופא השיקום מקבל אליו אדם בשיא השבר שלו בחייו, שעדיין לא מבין לגמרי את המוגבלות שלו ומלווה אותו כברת דרך בשאיפה לעצמאות. הרפואה השיקומית מצריכה ניהול תמידי של צוות שבו מגוון רחב של אנשי מקצוע. תוצאות הטיפול השיקומי הן ארוכות טווח. אנו לא מסתכלים על מה המטופל איבד אלא מה נותר לו ואיך הוא מביא אותו למירב ההישגים בחיים, יחד עם המגבלה החדשה שלו".

נושאים קשורים:  שיקום,  רופאי שיקום,  ד"ר ירון סחר,  חדשות,  המחסור ברופאים
תגובות
אנונימי/ת
25.12.2019, 23:28

את עבודת השיקום מבצעים טנשי מקצועות הבריאות: פיזיותרפיסטים , מרפאים בעיסוק ועוד... כשעולה בעיה רפואית נוירולוגית הם מפנים לנוירולוג. כשעולה בעיה אורטופדית הם מפנים לאורטופד, ובעיה פנימית מפנים לפנימאי. אז אני שואל : מה תפקידו של רופא השיקום בדיוק? לא ממש ברור וגם לא ממש מעניין.

אנונימי/ת
26.12.2019, 11:29

למרות שלא משתמע מתשובתך שאתה באמת רוצה להכיר את תפקידו של רופא השיקום, אלא רק לזלזל, אנסה לענות.
תפקידו של רופא השיקום מתחלק ל-2:
1- החלק השיקומי- שיפור ושחזור תפקוד שנפגע, במקביל לשימור תפקוד נוכחי ומניעת הדרדרות. נכון שבפועל הרבה מזה מבוצע ע"י אנשי בריאות שונה, אך תפקידו של הרופא המשקם הוא לבדוק את החולה, להציב יעדי שיקום ולהתאים תוכנית שיקום למטופל הספציפי, תוך כדי מעקב מתמיד אחר התקדמות החולה וביצוע התאמות בעת הצורך.
2- שיפור מצבו הבריאותי הנוכחי של המטופל, במקביל למניעה שניונית ושלישונית של סיבוכים רפואיים שקשורים למצבו. הרופא המשקם עוסק בהשלמת בירור ומתן טיפול רפואי למחלה הבסיסית. לא כל בעיה מופנית לרופא מומחה בתחומה, חלק גדול מהבעיות הרפואיות שמתעוררות מטופלות במסגרת השיקום עצמו.

- הכותבת אינה רופאת שיקום, אלא סטודנטית שבחרה לעשות אלקטיב בשיקום כדי להכיר את התחום, ולא להניח מראש את ההנחות שהנחת.