חדשות

תרעומת ב"סורוקה" על סקר של ה"כללית" בנושא טעויות בטיפול

השאלון שהופץ לרופאים ע"י האגף לניהול סיכונים ב"כללית" עורר זעם בקרב רופאים ב"סורוקה": "זו לא התמיכה שאנחנו צריכים - לא דיברו איתנו על חברנו שהתאבד. מדובר בחוסר קשר בין ההנהלה לשטח"

המרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע. צילום: דוברות בית החולים

הצוותים הרפואיים בבתי החולים של שירותי בריאות כללית קיבלו בשבוע שעבר שאלון סקר שבו נתבקשו להשיב על שאלות העוסקות בטעויות בטיפול והתייחסותם לכך. אלא שבמרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע קיבלו את שאלון הסקר ברגשות מעורבים, בעיקר בגלל תזמון הפצתו: זמן קצר לאחר שהתפרסם מקרה ההתאבדות הרביעי של רופא בבית החולים.

לפי דיווח של מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום", הסקר הופץ על ידי האגף לניהול סיכונים ב"כללית" ונועד לטפל בתסמונת "הנפגע השני": כיצד טעויות בטיפול מובילות לפגיעה או למות מטופלים ומשפיעות על המטפלים עצמם. צוותי הרפואה נתבקשו לענות האם היו להם טעויות בעקבותיהן נפגע מטופל, איך הרגישו ואם היתה להם כתובת לתמיכה. מטרת המהלך: להעצים את התמיכה בצוותים הרפואיים ולמנוע פוסט טראומה בעקבות אירועים שכאלה.

רופא צעיר אמר לעיתון: "העיתוי והביצוע אומללים. זו איננה התמיכה שאנחנו ב'סורוק'ה צריכים כעת. אנשים סביבי קיבלו זאת בזעזוע, חשו זלזול בהם. השאלון מעיד על חוסר קשר בין ההנהלה לבין השטח. לא דיברו איתנו על חברנו שהתאבד. עכשיו כותבים בהודעת טקסט: 'שלום רב, כל אחד מאיתנו טעה לפחות פעם אחת וגרם נזק למטופל'. בעיניי זה ניסוח של כתב אישום, גזר דין ופסק דין".

הרופאים והאחיות זועמים גם על כך שעל שאלון הסקר הופיעו שמם ומספר הטלפון שלהם, אם כי בהודעה מצוין שהסקר אנונימי. רופא התבטא: "להפיץ סקר שכזה עם שם וטלפון זו ממש האשמה עצמית. העיתוי, הדרך - נעשו פה כל הטעויות האפשריות". אחות הוסיפה: "חוסר רגישות, זוועה".

תגובת ה"כללית": "מטרת הסקר התקופתי לתמוך במטפלים ולברר אילו כלים היו מעוניינים שנעמיד לרשותם במקרה של טעות. אנו מקפידים לשתף את הצוותים הרפואיים בתהליך ולשמוע דעתם וציפיותיהם. צר לנו אם הדברים התקבלו בצורה אחרת מכוונתנו זו".

נושאים קשורים:  בית החולים סורוקה,  התאבדות רופאים,  ניהול סיכונים,  קופת חולים הכללית,  חדשות
תגובות