מחקרים - נגיף הקורונה

האם מחלות כרוניות בדרכי האוויר והטיפול בהן מגבירים את הסיכון להידבקות בקורונה?

במאמר שפורסם ב-Lancet Respiratory Medicine ממליצים שלא לשנות את הטיפול הכרוני ל-COPD, אסתמה ומחלות כרוניות אחרות של דרכי האוויר בעקבות התפרצות נגיף הקורונה

מחלת נגיף הקורונה היא מחלה נשימתית חריפה שעלולה להוביל לתחלואה קשה ותמותה. לפיכך, יש המניחים כי מטופלים עם מחלות כרוניות של דרכי האוויר ובפרט חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD) או אסתמה יהיו בסיכון מוגבר להידבק בקורונה ולפתח מחלה קשה יותר.

באופן מפתיע, בתיאורים של חולי קורונה שפורסמו עד כה, ההימצאות של חולי COPD ו/או אסתמה נמוכה מההימצאות של מחלות אלו באוכלוסיה הכללית. לעומת זאת, ההימצאות של סוכרת בחולי קורונה דווקא גבוהה מההימצאות באוכלוסיה הכללית.

הימצאות נמוכה יותר זו של מחלות כרוניות בדרכי האוויר יכולה להיות מוסברת במספר דרכים. ראשית, בשונה מסוכרת, ככל הנראה ישנו תת-דיווח של תחלואה כרונית בדרכי הנשימה בסדרות חולי הקורונה שתוארו עד כה.

שנית, ייתכן שמחלה כרונית בדרכי האוויר דווקא מגנה מפני נגיף הקורונה, לאור תגובה חיסונית שונה לנגיף מאשר באנשים ללא מחלות כרוניות בדרכי האוויר. יש לציין כי אפשרות זו נסתרת במידה מסוימת על ידי העובדה כי בחולי קורונה ו-COPD יש דווקא תמותה מוגברת.

אפשרות שלישית היא שהטיפולים הנמצאים בשימוש על ידי אנשים עם מחלות כרוניות בדרכי האוויר מפחיתים את הסיכון להידבק או את הסיכון לפתח תסמינים. במודלים שבוצעו in-vitro, שימוש בקורטיקוסטרואידים נשאפים, לחוד או יחד עם מרחיבי סימפונות, דיכאו שכפול של נגיף הקורונה וייצור ציטוקינים. בסדרה של שלושה מטופלים מיפן, ניתן טיפול עם ציקלזוניד בשאיפה שהוביל לשיפור במצב חולי הקורונה. עם זאת, בסדרה לא היתה קבוצת ביקורת וייתכן שההטבה במצב החולים היתה מתרחשת גם ספונטנית.

כמו כן, ניסיון שנצבר עם קורטיקוסטרואידים כטיפול במגפת ה-SARS מצביע על כך כי ייתכן שהטיפול דווקא מרע תוצאים.

החוקרים מסכמים כי נכון להיום, לא ברור האם קורטיקוסטרואידים נשאפים או טיפולים אחרים למחלות כרוניות בדרכי האוויר מיטיבים או מרעים עם חולי קורונה או אנשים בסיכון להידבק בנגיף ולפיכך, אין לשנות את הטיפול הכרוני לאסתמה או COPD.

מקור: 

https://www.thelancet.com/action/showPdf?pii=S2213-2600%2820%2930167-3

נושאים קשורים:  מחלות כרוניות בדרכי האוויר,  אסתמה,  מחלת ריאות חסימתית כרונית,  סטרואידים,  טיפול,  מן הספרות,  נגיף הקורונה,  מחקרים,  מחלת הקורונה
תגובות
14.04.2020, 22:55

מתבקש לתקן: ... ולפיכך, יש לבצע ניסויים קליניים מבוקרים (RCT) עם חולי אסתמה ו-COPD כדי לשפר את הידע לגבי כדאיות ובחירה אופטימלית של שינוי בטיפול כרוני בנוכחות COVID-19.