• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
חדשות

מחלקה סגורה חדשה במרכז הפסיכיאטרי מזור כמודל ל"עיצוב תומך החלמה"

במרכז לבריאות הנפש מזור בעכו מאמינים שעיצוב משפיע על איכות הטיפול - נוף לים, פינות הסבה מעוצבות, יחידת שינה ביתית ומחשבים לרווחת המאושפזות במחלקה סגורה שנחנכה שם לאחרונה

צוות רפואי במחלקה החדשה במרכז לבריאות הנפש מזור. צילום: דוברות בית החולים

במסגרת פרויקט "עיצוב תומך החלמה", שהובילה מנהלת המרכז הרפואי לבריאות הנפש מזור בעכו, פרופ' אילנה קרמר, נחנכה לאחרונה במקום מחלקה חדשה, צבעונית ומרווחת לאשפוז נשים שבחלקה היא פתוחה וחלקה סגורה.

מנהלת המחלקה, ד"ר נטשה אנוך, "המחלקה כיום צבעונית ומרווחת, הוכנסו מחשבים לרווחתן של המטופלות, המסייעים לשפר ולשדרג את רמת תפקודן ומסייעים לצוות לטפל בהן באופן מגוון יותר".

לפני כשנתיים יזמה פרופ' קרמר, מנהלת "מזור", את הזמנתם של אנשי הנדסת אנוש ואדריכלות בטכניון על מנת לחקור ולהציג את הדרוש לשם שינוי, שיפור ועיצוב מחדש של מרחב השהייה המשותף וחצר מחלקת האשפוז לגברים. בשלב ראשון נעשו תצפיות רבות על המחלקה תוך ניתוח נקודתי של תנועת החולים במרחב. כמו כן, נערכו ראיונות עומק עם חברי הצוות הסיעודי במחלקה לצורך בניית תכנית מקיפה לשינויי מבנים שהוצגה לאחר מכן.

הממצאים הועברו למתכנן, והעקרונות תורגמו לעיצוב חדשני ומושקע של המרחב המשותף של המטופלות. בתוך כך הורחב המרחב המשותף, שולבו בו פינות ישיבה והסבה מרובות, הוכנסו שולחנות לפעילות ויצירה, לוחות מגנטיים לפעילות חופשית ומערך גדול של מחשבים לשימוש חופשי להנאה ולמידה.

המחלקה מעוצבת בצבעים מאירי עיניים ובה מסך מידע גדול לשירות המטופלות. שטחה הגדול והמרווח של המחלקה מאפשר לכל מטופלת מרחב אישי שבו היא יכולה להתנהל ולקבל תחושת ביטחון אישי. עבור חדרי השינה של המטופלות תוכננה במיוחד "יחידת שינה" הכוללת מיטת שינה ביתית ואזורי אחסנה נוחים לציוד האישי.

במחלקה המשופצת שנחנכה בשבוע שעבר מאושפזות מטופלות כרוניות המצויות בשלבים שונים של שיקום וכן מטופלות בכפייה לאשפוזים ארוכים. לעתים מתאשפזות במחלקה נשים במצבים חריפים, כשאין ביכולתן להיות במחלקות מעורבות.

לדברי ד"ר אנוך, "מיקומה החדש של המחלקה הינו בקו ראשון לים, יש בה חלונות גדולים מהם נשקף הים, מה שמוסיף לתחושת החופש והשלווה למרות שפיזית המטופלות מצויות במקום סגור". כל אלה הובילו, לדבריה, לשיפור משמעותי שהושג באיכות הטיפול במחלקה הסגורה.

פרופ' קרמר מסרה כי עד סוף 2021 תשלמנה כל המחלקות הסגורות ב"מזור" את דרישות "עיצוב תומך החלמה".

נושאים קשורים:  פרופ' אילנה קרמר,  ד"ר נטשה אנוך,  עיצוב בתי חולים,  מחלקה סגורה,  אשפוז פסיכיאטרי,  חדשות,  המרכז לבריאות הנפש מזור
תגובות