• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

הערכת משרד הבריאות: בעוד שבועיים יהיו בישראל 400 חולי קשים

למרות נתוני ההדבקה הגבוהים, על פי מכון המחקר של ה"כללית" רואים עתה שיעור קטן יותר של חולים במצב קשה מקרב קבוצות הסיכון

מחלקת קורונה ב"שיבא". צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90

הערכת משרד הבריאות היא שיהיו 400 חולים קשים בעוד כשבועיים, בין היתר כיוון שייקח זמן עד שיהיו התוצאות להגבלות האחרונות שנכנסו לפועל בסוף השבוע.

ניתוח של נתוני ביניים שבוצע במכון כללית למחקר ועליו מסר פרופ' רן בליצר, ראש מערך החדשות בקופה במהדורת החדשות של ערוץ 12 במוצ"ש, מצביע על כך שלמרות נתוני ההדבקה הגבוהים, יש ירידה בסיכוי של נדבק לפתח מחלה קשה בהשוואה לגל הקודם.

פרופ' בליצר ציין כי הנדבקים שפיתחו מחלה קשה "נמצאים תמיד בפער של שבועיים מנתוני ההדבקה העדכניים". כלומר, כל הנדבקים בשלושת השבועות הקרובים מצבם נקבע בשבועות שחלפו. לדבריו, הערכת משרד הבריאות היא נכונה "כי אנחנו צפויים למאות חולים קשים. אבל יש גם פן חיובי: רואים שיעור יותר קטן של חולים במצב קשה בקבוצות הסיכון".

פרופ' בליצר הציג את הדוגמאות הבאות: בקבוצת הסיכון המירבי של גילאי 70 עם מחלות רקע, בגל הקורונה הראשון 5.5% מהנדבקים היו שייכים לקבוצה זאת אבל בגל הנוכחי, עד כה לפחות, רק 3.3% - ירידה של כ-40%. רמת הסיכון שלהם לא השתנה: אם בגל הקודם היה 35% סיכוי שחולה יפתח תסמינים קשים, בגל הנוכחי נראית ירידה קלה ביותר - 32%.

"ניכר", אמר בליצר, "שהאוכלוסיה בקבוצות הסיכון הגבוהות מצליחה להגן על עצמה - מקפידים יותר על ההנחיות. אצל נדבק הסיכוי להידרדר למצב קשה לא השתנה: 14% בגל הראשון מול 12% בגל הנוכחי. כלומר, אין מדובר בהבדל סטטיסטי מובהק. כמעט אחד מכל שבעה נדבקים יפתח מחלה משמעותית. האוכלוסייה שבסיכון צריכה לשמור על עצמה הרבה יותר וככל שניתן: להקפיד על שמירה על ריחוק חברתי, עטיית מסכה והיגיינה".

לפי דו"ח מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה – הגוף שמפעיל אמ"ן – יש צורך ב"טיפול ייעודי בערים לוד, רמלה, ירושלים, קריית מלאכי, בית שמש וביתר עילית שבהן עלייה בתחלואה, בעוד שבבני ברק ובכסייפה נדרשות פעולות הסברה, יותר בדיקות ואכיפת הבידוד. בקריית אתא, בבאקה אל-גרבייה ובתל אביב המליץ הדו"ח על ביצוע יותר בדיקות.

בשבת לפי דו"ח זה נרשמה עלייה ניכרת בשיעור הבדיקות החיוביות שנעשו לנבדקים לאיתור חולים חדשים – 6.52% מהן לעומת 3.93% ב-28 ביוני. מאז 8 ביולי יש עלייה יומית עקבית בשיעור החיוביים החדשים.

נושאים קשורים:  פרופ' רן בליצר,  מכון הכללית למחקר,  קורונה,  תחלואת קורונה,  חדשות
תגובות