• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
מחקרים COVID-19

כשליש מחולי הקורונה הקשים בבריטניה שהחלימו אושפזו בשנית

על פי מחקר רחב היקף בבריטניה, למי שחלה בקורונה ואושפז סיכוי גבוה להזדקק לטיפול רפואי חוזר ומורכב לעומת אדם שלא חלה | 75% מהמחלימים סובלים מתסמינים ארוכי טווח

חולה קורונה מאושפז. צילום: שאטרסטוק

ניתוח נתונים על עשרות אלפי חולי קורונה בגיל מבוגר, בני 65 ומעלה שאושפזו בבתי חולים בבריטניה, העלה כי נזקי המחלה נמשכים גם זמן רב אחרי ההחלמה  והשחרור מהאשפוז. כשליש נזקקו לאשפוז חוזר בתוך 140 יום ורבים מאלה ששוחררו מבית החולים פיתחו בחודשים העוקבים הפרעות בנשימה, בלב ובכלי הדם וסבלו מסוכרת. גם שיעור מקרי המוות מקרב אלה שהחלימו היה גבוה בהרבה לעומת אלה שמעולם לא חלו בקורונה.

דיווחים, על מה שכבר זכה בעבר לשמות כמו "קורונה ארוכה" (Long Covid ו-Post Covid Syndrome - PCS), הופיעו בימים האחרונים בכמה כלי תקשורת, לרבות The Lancet והאתר Medicalnewstoday.

אתמול (א') דיווח היומון The Telegraph על הממצאים הנוספים לגבי 47,780 חולי קורונה בבריטניה (בגל הראשון) ש-29.4% מהם חזרו להתאשפז כעבור 140 יום משחרורם לאחר שכביכול החלימו. 12.3% מהם נפטרו בתוך כארבעה חודשים עקב סיבוכים נוספים של מחלת לב, סוכרת, מחלקת כבד כרונית או מחלת כליות. במילים אחרות: הסיכוי לאשפוז חוזר הוא פי 3.5 לעומת האוכלוסיה הכללית ופי 7.7 למוות.

את ניתוח הממצאים, שנעשה לגבי מאושפזים בין ינואר לאוגוסט 2020 בנוגע לחולים בגיל ממוצע של 65, סיפק פרופ' Kamlesh Khunti, מומחה לטיפול בחולי סוכרת מחלות וסקולריות מאוניברסיטת לסטר (Leicester) הבריטית בשיתוף מוסדות אקדמיים נוספים באי הבריטי, ביניהם יוניברסיטי קולג' בלונדון.

בין הממצאים: מעל 75% מאותם מאושפזים דיווחו על כך שהם סובלים מלפחות תסמין אחד של מחלת קורונה לאחר שישה חודשים מאז ששוחררו מאשפוזם.

בתקופת המחקר, 14,140 ממחלימי קורונה באי הבריטי ששוחררו מאשפוז פיתחו מחלות נשימה לעומת 6,085 מקבוצת ביקורת. שיעורי האשפוז החוזרים של מחלימי הקורונה היו גבוהים ביותר במיוחד בקרב קשישים וכן בקרב חולים שחורים, חולים ממוצא אסיאתי ומיעוטים נוספים.

תוצאות המחקר חושפות את פרופיל חולה הקורונה בעל הסיכוי הגבוה ביותר לסבול מסיבוכים קשים ביחס לאוכלוסיה הכללית: גבר שחצה את גיל 50, מעשן לשעבר הסובל מעודף משקל ומתגורר באזור עני. נוסף על כך סביר שיסבול ממחלות רקע כמו לחץ דם גבוה, מחלות נשימה וסוכרת.

בהתייחסות למחקר זה אמר פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה ופנימית ב"הדסה עין כרם" ל"ידיעות אחרונות", ש"צריך להיזהר מלאמץ את מסקנות המחקר ונדרשים מחקרים ומאמרים נוספים כדי לדעת אם זו התמונה האמיתית או שהיא מוטת".

פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא" הוסיפה: "מי שאושפז הוא חולה קשה יותר ועם מחלות רקע מורכבות יותר לעומת חולי קורונה שלא אושפזו. לכן, הסיכון לאשפוז חוזר ותמותה גבוהים יותר".

נושאים קשורים:  19-COVID,  חדשות,  Long COVID,  תסמינים ארוכי טווח,  חולי קורונה,  פרופ' דרור מבורך,  פרופ' גליה רהב,  מחקרים
תגובות