לייפת

סוכרת סוג 2 ואי ספיקה לבבית כרונית עם מקטע פליטה שמור או בינוני

שינויים במרקרים של לייפת בסרום בשלבים שונים של מחלה קרדיווסקולרית עשויים לשקף עלייה בתהליכים אנטיפיברוטיים כבר בשלבים הפרה-קליניים של אי ספיקה לבבית

מחלות לב. אילוסטרציה

מאחר ולייפת שריר הלב עשויה לתרום באופן משמעותי לקשר בין סוכרת לליקוי תפקודי של חדר שמאל ואי ספיקה לבבית כרונית, החוקרים בדקו את המאפיינים של סמנים ביולוגיים מקדמי לייפת ותהליכי דלקת אצל חולי סוכרת סוג 2 בשלבים שונים של מחלה קרדיווסקולרית.

62 מטופלים עם סוכרת סוג 2, 20 מטופלים ללא מאפיינים קליניים של אי ספיקה ללבית ושתי קבוצות עם ביטוי קליני של אי ספיקה לבבית יציבה, 29 מטופלים עם אי ספיקה לבבית עם מקטע פליטה שמור, ו-13 מטופלים עם אי ספיקה לבבית ומקטע פליטה בינוני נכללו במחקר. קבוצת הביקורת כללה 13 משתתפים בריאים עם BMI נורמלי. כל המטופלים עברו אקו-קרדיוגרפיה, הערכה מעבדתית של חלקיק קצה ה- N של הורמון ה-brain natriuretic peptide (או בקיצור,Nt-proBNP), חלבון מגיב C ברגישות גבוהה (hsCRP), דיכוי מסיס של tumorigenesis-2 (או בקיצור sST2), גלקטין-3, פרופפטיד של קצה ה- C של פרוקולגן סוג I (PICP), פרופפטיד של קצה N של פרוקולגן סוג III (או בקיצור PIIINP), מטלופרוטאינאז-9 (MMP-9), ומעכב רקמתי של מטריקס פרוטאינאז-1 (TIMP-1).

תוצאות המחקר הראו שמטופלים עם אי ספיקה לבבית עם מקטע פליטה בינוני היו עם ערכים גבוהים יותר של פרמטרים ווליומטריים של חדר שמאל, פרמטרים של מסת שריר לב בחדר שמאל וריכוז גבוה יותר של Nt-proBNP. הריכוזים של גלקטין-3 היו גבוהים יותר אצל מטופלים עם אי ספיקה לבבית ומקטע פליטה שמור ואצל מטופלים עם מקטע פליטה בינוני בהשוואה למטופלים ללא אי ספיקה לבבית. PICP ויחס PICP/PIIINP היו גבוהים יותר אצל מטופלים עם אי ספיקה לבבית ומקטע פליטה בינוני בהשוואה למטופלים עם מרטע פליטה שמור.

אצל מטופלים עם סוכרת סוג 2 ואי ספיקה לבבית, נמצא קשר בין גלקטין-3 ו-LVMM/ שטח פנים, PIIINP ,TIMP-1 ונפח סוף דיאסטולה של חדר שמאל.

מסקנת החוקרים הייתה ששינויים במרקרים של לייפת בסרום בשלבים שונים של מחלה קרדיווסקולרית עשויים לשקף עלייה בתהליכים אנטיפיברוטיים כבר בשלבים הפרה-קליניים של אי ספיקה לבבית. באותו זמן, השינויים אשר קיימים ברמות פרוקולגן בדם עשויים להצביע על שינויים באיזון לטובת ייצור קולגן סוג 1 במקרי אי ספיקה לבבית עם מקטע פליטה בינוני בהשוואה למקרים עם מקטע פליטה שמור.

מקור: 

Lebedev et. al (2020) Journal of Diabetes Research DOI: https://doi.org/10.1155/2020/6976153

נושאים קשורים:  לייפת,  אי ספיקת לב,  סוכרת,  מחקרים
תגובות