covid-19 בישראל

פרופ' אש: אם יעילות הבוסטר תדעך תישקל המלצה למנת חיסון נוספת

עוד אמר מנכ"ל משרד הבריאות, בהתייחס לחיסוני הילדים שיחלו בקרוב: "למיטב ידיעתי אין התנגדות במשרד הבריאות לבצע חיסונים גם בבתי הספר"

אולם הנוסעים בנתב"ג. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

חיסוני הילדים בני 11-5 בישראל יחל קרוב לוודאי בתחילת השבוע הבא וראשוני הבקבוקונים המכילים את תרכיב החיסון המתאים להם (10 מ"ג) אמורים להגיע לארץ ככל הנראה ביום ד' או ה' השבוע ואז יופצו לקופות החולים.

אמש (א') הושלם הליך האישור למתן החיסונים הללו בארץ כאשר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש חתם על המלצות המומחים. הוא סיפר לכלי התקשורת השונים כי "ההתלבטות בקשר למתן החיסונים בעת הזאת הייתה קיימת לכל אורך הדרך. אוכלוסיית הילדים רגישה ואנחנו רוצים לעשות את הדברים בצורה הכי בטוחה עבורם שהעדויות יהיו חד משמעיות. גם בדיון ב-FDA וגם אצלנו הנתונים היו מאוד משכנעים. בימים האחרונים ההתלבטות קטנה. עובדה שהעניין עבר ברוב גדול מאוד בדיון הצט"מ".

בימים הקרובים גם תתבצע בקופות הדרכה של הצוותים שיחסנו את הילדים. יש גם כוונה במשרד הבריאות להפעיל ניידות חיסונים שיגיעו לישובים מרוחקים בין השאר לפזורה הבדואית כדי להעלות במיוחד שם את שיעורי ההתחסנות. פרופ' אש מסר כי "למיטב ידיעתי אין התנגדות במשרד הבריאות לבצע חיסונים גם בבתי הספר".

בהתייחסו לעלייה בתחלואת הקורונה באירופה, אמר פרופ' אש: "זו תוצאה ברורה של דעיכת יעילות החיסונים, כפי שחווינו כאן בגל הרביעי. כל התפרצות שכזאת היא פלטפורמה להעברת התחלואה גם אלינו. מאחר שהשמיים די פתוחים ויש תעבורה גבוהה - זה משהו שמדאיג אותנו. בשבועות האחרונים לא ראינו עלייה במספר מאומתי הקורונה המגיעים דרך נתב"ג. יכול להיות שזו תוצאה של החיסון השלישי. מי שחוסן בו מוגן יותר טוב".

עוד אמר: "אנחנו בוחנים את הנתונים כל שבוע ואני מעריך שעם העלייה בתחלואה יהיו גם מדינות נוספות באירופה שיוגדרו אדומות. הנושא הזה נבחן ברציפות לפי רמת התחלואה וגם מספר המאומתים המגיעים מהמדינות האלה לארץ. אנחנו לא רוצים לחדש את ההדבקות בווריאנט הדלתא. כמו כן יש מעקב צמוד אחר אפשרות של כניסת של וריאנט עמיד לחיסון. כרגע לא מזהים דבר כזה שצריך לחשוש ממנו".

פרופ' אש סיפר ש"גורמי בריאות מכל העולם מתייעצים עם ישראל הרבה. השאלות שהם מציגים לנו נוגעות לניסיון שלנו ולנתונים המחקריים שלנו סביב הירידה ביעילות החיסונים והתועלת שבבוסטר. למרות שפרסמנו הכול - הם מעדיפים לשמוע מאיתנו ישירות את כל התשובות לכל השאלות הללו".

"אנחנו עדיין לא רואים בנקודת הזמן הזאת ירידה או דעיכה ביעילות חיסון הבוסטר. יתכן שבתוך חודש-חודשיים יהיו נתונים יותר ברורים – אבל אחד מלקחי הגל הרביעי הוא שצריך לנסות ולחזות מראש את הצפוי ולא לחכות להתפרצות התחלואה. ככל שיהיו נתונים ואם נראה דעיכה נרצה לסמן על לוח השנה מתי נצטרך לחסן בחיסון נוסף".

הבוקר דווח בערוץ 12 על שלב נוסף בפעילותם של מתנגדי חיסונים: כרזה ועליה תמונתה של ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס שקראה להתחסן ונתלתה בכניסה לירושלים – הושחתה.
לצד זה מהיום החיסון הרוסי ספוטניק-5 מוכר רשמית בישראל ומ-1 בדצמבר כל המחוסנים בו שיגיעו לארץ יחויבו בכניסתם לעבור בדיקה סרולוגית. מי שלא יעבור אותה – יהיה מסורב כניסה.

ובתוך כך: נתונים עדכניים להבוקר ממשיכים להצביע על המשך מגמת הירידה בתחלואה: ירד מספר המאושפזים בבתי החולים ל-193. ירד מספר החולים במצב קשה ל-145 ומהם רק 98 מונשמים. אתמול אובחנו רק 390 מאומתי קורונה חדשים ומספר החולים במצב פעיל עכשווי בארץ – רובם הגדול במצב קל או קל מאד – 5,629. שיעור הבדיקות החיוביות לנגיף ירד ל-0.54% מתוך 73,142 בדיקות. מניין הנפטרים מתחילת המגפה – 8,143.

נושאים קשורים:  פרופ' נחמן אש,  בוסטר,  חיסון לקורונה,  19-COVID,  חיסוני ילדים,  חדשות
תגובות