מחקרים

היענות לטיפול תרופתי בתרופות נוספות בתחלואה נלווית ל-HIV

במחקר זה נמצא כי מטופלים שהיו עם עומס נגיפי של HIV אשר לא דוכא היו עם סיכוי מוגבר פי 2.08 לאי-היענות בהשוואה לאלה שהיו עם דיכוי עומס נגיפי

26.06.2022, 16:28
טיפול תרופתי באיידס (צילום: אילוסטרציה)
טיפול תרופתי באיידס (צילום: אילוסטרציה)

טיפול בתחלואה נלווית אצל אנשים החיים עם HIV נמצא במרכז סדר היום, מה שעשוי להוביל לצורך בתרופות נוספות מעבר לטיפול אנטי-רטרווויראלי (ART). במחקר שפורסם בכתב העת PLoS On, החוקרים בדקו גורמים הקשורים להיענות לטיפול תרופתי בקרב ילדים ומתבגרים עם זיהום HIV אשר נרכש במהלך הלידה, המטופלים ב-ART.

המחקר כלל 347 ילדים בגילאים 6-19 עם זיהום HIV אשר נרכש במהלך הלידה ותחלואה נלווית של מחלת ריאות כרונית על סמך אבחנה עם בדיקת FEV1. המחקר היה כפול סמיות, מבוסס הקצאה אקראית עם טיפול של קבוצת ביקורת באינבו. המשתתפים טופלו עם אזיתרומיצין (AZM) במתן חד-שבועי או אינבו, פומית. החוקרים השתמשו ברשומות רפואיות שכללו ספירה של כדורים אשר הוחזרו על מנת להעריך היענות לטיפול במסגרת המחקר. על ידי מודלים סטטיסטיים נבדק הקשר בין גורמים מסוימים להיענות. החוקרים בדקו באמצעות מודלים סטטיסטיים האם היענות שינתה את ההשפעה של AZM על החמרות חריפות של תחלואה נשימתית (תוצא משני במחקר).

תוצאות המחקר הראו כי מספר המנות שניטלו במהלכו היה 14,622, במשך 16,220 שבועות-אדם במהלך המחקר. על פי החוקרים, ההיענות הייתה גבוהה יותר אצל אלה אשר טופלו עם AZMי(73.4%) בהשוואה לאינבו (68.4%) והתדרדרה לאורך 48 שבועות מחקר. אלה שהיו עם עומס נגיפי של HIV אשר לא דוכא היו עם סיכוי מוגבר פי 2.08 (רווח בר-סמך של 95%: 1.19, 3.63) לאי-היענות בהשוואה לאלה שהיו עם דיכוי עומס נגיפי.

החוקרים סיכמו כי רוב הילדים והמתבגרים סבלו את התוספת של טיפול חד-שבועי לנטל הטיפול התרופתי שלהם. בנוסף, מחסומים להיענות לטיפול בתחלואה נלווית נראו דומים למחסומים להיענות ל-ART.

מקור:

Rehman et. al (2022) PLoS One DOI: 10.1371/journal.pone.0269229

נושאים קשורים:  מחקרים,  HIV,  טיפול אנטירטרוויראלי,  תחלואה נלווית,  דלקת ריאות,  היענות לטיפול
תגובות