חדשות

צעירה נטלה אופטלגין ומתה - התרופה גרמה לדיכוי מח העצם

ד"ר סורקוסקי, מנהל טיפול נמרץ ב"וולפסון", שטיפל במקרה: "מדובר בתופעה נדירה בעקבות נטילת אופטלגין, אבל אצלי במחלקה משתמשים במשככים אחרים" | "טבע": התרופה עומדת בדרישות משרד הבריאות"

אופטלגין. ועדת בדיקה של משרד הבריאות קבעה ב-2012 שאופטלגין ימשיך להימכר בישראל ללא מרשם. צילום: יח"צ

מקרה נדיר בישראל: בת 19 נטלה אופטלגין ומתה. הצעירה הגיעה לבית החולים וולפסון בחולון לאחר החייאה, טופלה ביחידה לטיפול נמרץ וחוברה למכשיר אקמו, אך נפטרה כעבור כעשר שעות. כך לפי דיווח הבוקר (ה') מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום". האירוע דווח למשרד הבריאות.

הרופאים משערים שהצעירה סבלה מפגיעה במח עצם, שקושרה בעבר באופן נדיר לנטילת אופטלגין. האירוע החריג דווח למשרד הבריאות ופורסם לראשונה בחדשות 13. הרופא שטיפל במקרה, ד"ר אריה סורקוסקי, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ, הסביר: "דיכוי מח עצם זו תופעה שעלולה לקרות במקרים נדירים בעקבות נטילת אופטלגין. אנחנו חושבים שהדיכוי הקשה של מח העצם גרם לכך שכל זיהום קל שבקלים, אפילו משריטה בעור, גרם לזיהום פולשני".

לפני כעשור, סיפר ד"ר סורקוסקי, אירע רצף של שלושה מקרים דומים כאשר אנשים אושפזו בסכנת חיים בשל זיהומים, ובבדיקה נמצא שסבלו מדיכוי חמור של ייצור כדוריות דם לבנות אך לא היתה להם מחלת רקע אחרת. לאחר מכן התברר ששלושתם נטלו אופטלגין". עוד ציין כי "במדינות רבות בעולם, בהן ארה"ב וקנדה, אופטלגין אסור לשימוש בשל תופעת הלוואי הזו, אך לא בישראל. יש הרבה תרופות אחרות משככות כאבים שניתן לקחת במקום אופטלגין. אצלי במחלקה אני משתמש בתרופות אחרות".

בשנת 2012, ועדת בדיקה של משרד הבריאות קבעה שאופטלגין ימשיך להימכר בישראל ללא מרשם, אולם המליצה לחולים כרוניים "להיוועץ ברופא המטפל לפני נטילת משככי כאבים" כהמלצה כללית.

חברת טבע, יצרנית אופטלגין, מסרה: "המידע היחיד שיש בידינו עתה מקורו בדיווח בטלוויזיה. בהיעדר מידע רפואי מוסמך ממשרד הבריאות, בית החולים או הרופא המטפל, אין באפשרותנו להתייחס עניינית". בטבע ביקשו להדגיש: "דיפירון, החומר הפעיל באופטלגין, משווק בישראל ובמדינות רבות בעולם עשרות שנים ומיליונים מטופלים משתמשים בו, בכל שנה, לשיכוך כאבים ביעילות ובבטיחות. אופטלגין עומד בדרישות המחמירות של משרד הבריאות, כמו גם של רשויות בריאות מרכזיות אחרות בעולם".

נושאים קשורים:  ד"ר אריה סורוקסקי,  אופטלגין,  מקרה נדיר,  חברת טבע,  חדשות,  המרכז הרפואי וולפסון
תגובות
11.11.2022, 09:16

מה האפשרויות האחרות. NSAID? יותר אנשים מתים מתופעות לווי של תרופות אילו - קיב ודימום, פגיעה כליתית, לח"ד ואפילו פגיעה כבדית. אופיטים חזקים או חלשים - נדמה לי שארה"ב מדגימה לנו את מחיר הוצאת הדיפירון משימוש, נחסכו מספר עשרות או אף מאות מקרי מות מדיפירון וקיבלנו עשרות אלפי מקרי מות מאופיטים.
אז נשארנו עם פרצטמול - אם זה עוזר יופי ואם לא?
מעניין שלכתבות כאילו לא מתייחסים כהפחדה.

אנונימי/ת
11.11.2022, 15:08

רופא מוולפסון:
המוות שלה ממש לא קשור לאופטלגין. היה לה ספסיס/tss שאובחן באיחור

11.11.2022, 16:40

כרופאת שיכוך כאב שמלמדת סטודנטים לרפואה, זה ממש חשוב לדעת אם סיבת המוות היא אופטלגין או סיבה אחרת. ככל הידוע לי, אופטלגין עלול לגרום לאגרנולוציטוזיס, אבל לא לדיכוי של כל מח העצם. מסכימה עם תגובתו של פרופ. להד. עבור אנשים עם כאב כרוני שהאופציה של טיפול תרופתי היא האופציה היחידה (קשישים ו/או שבריריים שניתוח עלול לסכן אותם או לא להועיל, מטופלים שניסו טיפולים פולשניים לכאב שלא צלחו), אופטלגין מביא לאיזון כאב ולשיפור משמעותי של איכות החיים, ואין הרבה אופציות תרופתיות אחרות.

11.11.2022, 17:11

הזדמנות לדון על שיכוך כאב תרופתי בכלל: בניגוד לנרטיב המקובל, כאב (כמו גם דלקת) = בדרך כלל תגובה פיזיולוגית תקינה ומועילה להגנת הגוף ולשמירת הבריאות. היד הקלה על משככי כאב (מכל סוג שהוא) מפחיתה את המוטיבציה החשובה לזהות ולסלק את מקור הכאב, מאפשרת פגיעה ממושכת יותר, (מקילה על שליחת ילדים חולים ומדבקים לגנים ובתי הספר,) משבשת את יכולת הרופא לאבחן בזמן, מפחיתה את אמון המטופל ביכולתו הטבעית להחלים ומייצרת פתח לשרשרת של תופעות לוואי ותרופות נוספות. מערך בריאות טוב היה משקיע הרבה יותר בחינוך לטיפול לא-תרופתי בכאב ובמקורותיו. [כמובן שהדברים אינם אמורים לגבי אנשים במצב סופני]