חדשות

פרידה מרגשת ממנהלו הוותיק של המרכז הרפואי הרצוג

במרכז הרפואי הרצוג בירושלים נפרדו השבוע מהמנהל הוותיק ד"ר יחזקאל קן שכיהן בתפקיד 26 שנה – "מבית חולים קטן, שבקושי שרד, צמחנו למרכז רפואי גדול ומוביל"

ד"ר יחזקאל קן (במרכז) באודיטוריום החדש במרכז הרפואי הרצוג, לצד שמאי קינן וד"ר יעקב חביב. צילום: דוברות המרכז הרפואי

אחרי כמה דחיות בשל מגיפת הקורונה, נערך השבוע אירוע פרידה מרגש מד"ר יחזקאל קן, המנהל האהוב והמוערך של המרכז הרפואי הרצוג בירושלים, שכיהן בתפקיד משנת 1995 ועד 2021. ד"ר קן ימשיך לכהן בתפקיד נגיד בית החולים.

ד"ר קן, יליד 1949, עלה לארץ עם הוריו מאנגליה בשנת 1959 ממניעים ציוניים. גם אביו היה רופא. בשירותו הצבאי היה טייס מסוקים, ובהמשך למד רפואה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית והתמחה בכירורגיה. ל"הרצוג" הגיע כדי לבחון פתיחת מחלקה כירורגית, שלא נפתחה, התבקש זמנית לנהל את בית החולים, והזמני הפך לקבוע. תחת ניהולו גדל המרכז מ-300 מיטות אשפוז ל-400 מיטות, ובימים אלה מקודמת תכנית לבינוי ולתוספת של 200 מיטות אשפוז נוספות. תקופתו התאפיינה בכניסה לתחומי רפואה ייחודיים, בהובלת תהליכים מגוונים ברפואה ובפארא-רפואה ובשינויים דרמטיים.

הפרידה מד"ר קן היתה גם אירוע לחנוכת אולם האודיטוריום המפואר בבניין האשפוז החדש ע"ש סמסון, שד"ר קן הגה, תכנן והוביל עבורו את גיוס התרומות בעולם.

שמאי קינן, יו"ר הוועד הפועל של "הרצוג," אמר על ד"ר קן שחזונו, "חזון יחזקאל, התגשם: מבית חולים שבקושי שרד, הפך למרכז רפואי גדול ומוביל. ד"ר קן הצליח להוביל מהלכים שהם בגדר נס, להתבססות כבית חולים חדשני ומוביל: גיוס תרומות של מאות מיליוני שקלים בעולם, בלי עזרת ממשלות ישראל, שלא התעניינו אף פעם בתחומי הפסיכיאטריה, הגריאטריה והשיקום, ומתן שירות רפואי מופתי, ללא משוא פנים, לפסיפס הציבור הירושלמי במלואו - יהודים וערבים, נוצרים ומוסלמים ובני עמים ודתות אחרים".

מחליפו בתפקיד, ד"ר יעקב (קובי) חביב, אמר באירוע: "ד"ר קן הוא איש אשכולות. הוא אמנם רופא, אבל גם מהנדס ללא תואר פורמלי, שהידע העצום שלו בהנדסה התגלה כחיוני בבינוי ובפעילות היומיומית, למשל, בתכנון מזגנים ובחישוב קוב המים הנדרש להפעלתם. הוא גם אדריכל, אמנם ללא תואר, אבל לא פחות מוצלח מהאדריכלים, שמתכננים את הבינוי. הוא גם היסטוריון, שבקיא ב-128 שנות ההיסטוריה של בית החולים. הוא גם ארכיאולוג, שמכיר על בוריו את המוצב הארכיאולוגי מימי החשמונאים, שנמצא בשטחנו ("מצד מעלה הרומאים"). הוא גם מטיס רחפנים ומצלם את בית החולים ממעוף הציפור. הוא שופע חכמה וניסיון, ולא פחות חשוב - איש משפחה למופת ואוהב אדם, ועם זאת, צנוע וענו".

אורנה כהן, המשנה למנכ"ל המרכז הרפואי הרצוג, מנתה בפני ד"ר קן את הישגיו הגדולים: "הכנסת פלח חולים חדש - המונשמים, שהטיפול בהם שדרג את בית החולים טכנולוגית וקלינית והצעידו קדימה. היית חלוץ בהכנסת מחולל חמצן לבית החולים, בזכותו אנו מייצרים חמצן בעצמנו, כמעט ללא תלות בחברות מספקות החמצן, ובוודאי הדבר בולט בעתות חירום. גולת הכותרת של מפעלך: היית הוגה הרעיון של בניין האשפוז ע"ש סמסון, האיש המרכזי בגיוס הכספים לבניין, כמו גם מעורב, עד לפרטי פרטים בתכנונו. לשמחתנו, אתה זוכה לראות את הבניין בתפארתו וחוגג בו את טקס הפרישה שלך כמנכ"ל".

ד"ר קן סיפר: "עברנו דרך ארוכה מאז ימים בהם בית החולים לא היה ידוע וחולים לא רצו להגיע אלינו. כיום אין בבית החולים, מי שלא קיבל בקשת עזרה מחבר, קרוב, או זר, להתקבל אצלנו לאשפוז. הפכנו למוסד רפואי מבוקש, עם תורים של חולים ממתינים".

ד"ר קן הודה לוועד הפועל, לעובדים המסורים, לחברי הוועד המנהל, להנהלת בית החולים, למנהלי המחלקות, לצוותי הרפואה, הסיעוד והפארא-רפואה, לעובדי האדמיניסטרציה, המשק, התחזוקה, הביטחון, וכל מי שמאחורי הקלעים.

נושאים קשורים:  ד"ר יחזקאל קן,  חדשות,  המרכז הרפואי הרצוג,  ד"ר קובי חביב
תגובות
22.02.2023, 20:40

היה לי הכבוד להכיר את פרופ קן ואף לעבוד איתו בתחילת דרכו כרופא, עוד במד״א ירושלים. שמחה שהוא נותר איש מדהים כפי שהכרתיו. בהצלחה חבר יקר. הרבה בריאות ונחת.

רופא נדיר ואדם מדהים.היה מפקדי בחיל אויר. אין בנמצא אנשים כמותו

ד"ר קן למד רפואה בירושלים במסגרת העתודה ובתחילת שירותו היה רופא המרפאה בחצרים. הכרנו בקורס טיס 80 אליו הגעתי כקצין והוא כרופא שהוצע לו לעשות קורס טיס. הוא היה (ועד היום) טייס מחונן וכחובש משקפיים שובץ לטיסה במסוקים. בהמשך כשהייתי סטודנט לרפואה בירושלים והוא התמחה בכירורגיה כללית, נפגשנו הרבה, והוא היה הרופא התעופתי שלי לצורך חידושי רישיון הטיס. כסטודנטים יצא לנו ללמוד פסיכיאטריה בעזרת-נשים, טרם זמנו של יחזקאל. בית החולים היה עלוב ומוזנח, אך הרופאים והצוות עשו עבודת קודש. תחת שרביטו של יחזקאל והודות לאישיותו המיוחדת אפשר היה להיווכח כיצד תוכניותיו קורמות עור וגידים, והודות לפעילותו העניפה ולהון האנושי הנפלא של בית החולים, התחוללה מהפיכה חסרת תקדים ובית החולים הפך למוסד מרכזי בחשיבותו לא רק בירושלים אלא גם ברמה הארצית. אשרי בית החולים ואשרי ירושלים שזכתה ביחזקאל קן, ברוך הכישרונות. ובהצלחה לידידי ד"ר קובי חביב בהובלת בית החולים לאתגרים הרבים שעוד לפניו.