חדשות

שילוב של טמפרטורה גבוהה ולחות מסכן את בריאות הלב

מחקר מצא: טמפרטורות עד 34 מעלות צלזיוס בשילוב לחות יכולות לגרום לעלייה מתמדת בקצב הלב | הסיכון קיים גם במנוחה - עבור אנשים מבוגרים או חולי לב, חשיפה לחום קיצוני עלולה להיות קטלנית

חוף הים, תל אביב. צילום: מיכל גלעדי/ פלאש 90

אפילו חום בינוני יוצר מאמץ של הלב, כך שגם לפני שהטמפרטורות הפנימיות של הגוף עולות, אדם יכול לחוות מאמץ קרדיווסקולרי. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Nature בראשית החודש. טמפרטורות עד 34 מעלות צלזיוס בשילוב לחות יכולות לגרום לעלייה מתמדת בקצב הלב. על פי המחקר, עלייה זו, הידועה גם כמתח קרדיווסקולרי, מתרחשת עוד לפני שהטמפרטורה הפנימית של הגוף מתחילה לעלות.

הממצאים הללו מצטרפים לממצאים עדכניים אחרים העוסקים בהתמודדויות הלב בעת חשיפה לחום. מחקרים כאלה רלוונטיים יותר ככל שאירועי חום קיצוניים הופכים תכופים יותר, כמו בשבוע שעבר למשל, שבו הטמפרטורה הממוצעת בעולם הגיעה לשיאה יומיים ברציפות.

"יותר אנשים ייחשפו לגלי חום ועלולים להיות בסיכון", ציינה רייצ'ל קוטל, חוקרת פיזיולוגיה של פעילות גופנית באוניברסיטת פנסילבניה סטייט בסטייט קולג' ומחברת שותפה של מאמר, שפורסם בכתב העת Journal of Applied Physiology. "מחקר שמזהה את השילוב של טמפרטורה ולחות המסכן את הלב יכולה לספק אסטרטגיות להגנה על בריאות האדם", היא הוסיפה.

כדי לאתר את הסף לסיכון לבבי, החוקרים ביקשו מ-51 משתתפים צעירים ובריאים לעסוק בפעילות גופנית קלה בתוך תא סביבתי, שבו הטמפרטורה או הלחות עלו כל חמש דקות. החוקרים עקבו אחרי טמפרטורת הליבה - טמפרטורת האיברים הפנימיים - באמצעות קפסולות לבליעה שהכילו בתוכן חיישנים. הצוות גם מדד את קצב הלב של המשתתפים.

ככל שהחדר התחמם, קצב הלב של המשתתפים עלה והוא המשיך לעלות גם כשהניסוי הסתיים - מה שמצביע על מאמץ קרדיווסקולרי. בתנאי לחות, משתתפים שהלכו לאט חוו מאמץ קרדיווסקולרי כשהטמפרטורה היתה סביב 34 מעלות צלזיוס, אך כשהאוויר היה יבש, הסף הזה היה סביב 41 מעלות צלזיוס. המאמץ הקרדיווסקולרי החל תמיד כ-20 דקות לפני שטמפרטורות הליבה של המשתתפים החלו לעלות.

קצב לב במנוחה

מחקר אחר שפורסם בכתב העת Physiological Reports הראה שחום יכול להשפיע על הלב גם כשאנשים נמצאים במצב מנוחה. המחקר מאוניברסיטת רוהמפטון בלונדון מצא כי כשהלחות עמדה על 50%, קצב הלב של המשתתפים במנוחה היה גבוה יותר בממוצע ב-64% בהשוואה בין 50 מעלות צלזיוס ל-28 מעלות צלזיוס. כלומר, שגם שכיבה על החוף בחום משפיעה על קצב הלב.

עבור מבוגרים צעירים בריאים, המאמץ הנוסף הזה עשוי להיות לא מזיק, אבל עבור אנשים מבוגרים או אנשים עם מחלות לב, חשיפה לחום קיצוני עלולה להיות קטלנית.

על פי מטא-אנליזה משנת 2022 שפורסמה בכתב העת The Lancet, עליית טמפרטורה של 1 מעלות צלזיוס בלבד קשורה לעלייה של 2.1% בסיכון למוות הקשור למחלות לב וכלי דם.

נושאים קשורים:  גל חום,  אקלים,  בריאות הלב,  מחלות לב,  לחות,  מחקרים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
19.07.2023, 20:23

חחחחחחח
עוד נסיון למצא תירוץ לעודף אירועים קרדיאלים בשנתיים האחרונות (מחקר קופח כללית). העיקר לא לבדוק את האופציה הצועקת לשמיים.