מחקרים

מנבאים להדבקה בזיבה וכלמידיה בקרב גברים וטרנסג'נדריות

ממחקר אשר פורסם לאחרונה עולה כי בקרב גברים צעירים המקיימים יחסי מין עם גברים ונשים טרנסג'נדריות צעירות, העברת מחלות מין מושפעת יותר ממספר הפרטנרים המזדמנים בהשוואה לשיעור הפעילות המינית

הדמיה של גונוריאה, הגורם לזיבה, השכיחה ביותר במחלות המין. צילום: אילוסטרציה

זיהומים המועברים במגע מיני מהווים אתגר גדול של בריאות הציבור בארצות הברית, ונטל זה חריף במיוחד בתת-אוכלוסיות כמו גברים צעירים המקיימים יחסי מין עם גברים (young men who have sex with men – YMSM) ונשים טרנסג'נדריות צעירות (young transgender women – YTW). עם זאת, הגורמים ההתנהגותיים הישירים העומדים בבסיס ההדבקות בזיהומים אלו, עודם אינם מובנים היטב, מה שמקשה לזהות את הגורם לעלייה הנוכחית בשכיחות.

במסגרת מחקר אשר ממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת International Journal of STD & AIDS, ביקשו החוקרים לבחון כיצד שונות במספר בני- הזוג ושיעור הפעילות המינית הלא מוגנת קשורים להדבקה בזיהומי STI בקרב YMSM-YTW.

מחקר זה כלל נתונים של 3 שנים של עוקבה גדולה של YMSM-YTW. סדרה של מודלים ליניאריים מעורבים שימשו להערכת הקשר בין שיעור הפעילו המינית האנאלית ללא קונדום, מספר בני זוג חד-פעמיים, מספר בני זוג מזדמנים ומספר בני הזוג העיקריים וכלמידיה, זיבה או כל מחלה המועברת בדרכי המין (Sexually transmitted infection – STI).

תוצאות המחקר הדגימו כי מספר השותפים המזדמנים קשור להדבקה בזיבה [יחס סיכויים מותאם: 1.17, רווח בר-סמך 95%: 1.08-1.26), כלמידיה (1.12, 1.05-1.20) ולכל STI אחר (114, 1.08-1.21) בעוד שמספר השותפים החד-פעמיים היה קשור רק לזיבה (1.13, 1.02-1.26). שיעור הפעילות המינית האנאלית ללא קונדום לא נמצאה קשור לאף הדבקה.

מתוצאות מחקר זה עולה כי מספר השותפים המזדמנים הוא מנבא עקבי של זיהומי STI בקרב YMSM-YTW. תוצאות אלו עשויות לשקף כי מספר השותפים ולא מספר המעשים, הוא הגורם הרלוונטי יותר לסיכון להדבקה ב-STI.

מקור:

Janulis P, Goodreau SM, Morris M, et al. Partnership types and coital frequency as predictors of gonorrhea and chlamydia among young MSM and young transgender women. International Journal of STD & AIDS. 2023;34(10):694-701. doi:10.1177/09564624231173728

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלות מין,  זיבה,  כלמידיה,  טרנסג'נדריות
תגובות