ישראל במלחמה

פורסמו הנחיות רפואיות מפורטות לטיפול בחטופים שישוחררו

הנחיות משרד הבריאות לבתי החולים הקולטים כוללות התייחסות למתחם הטיפול בחטופים, ניהול המידע הרפואי, הזנה נכונה ופאנל בדיקות, תוך הקפדה על פרטיות וסודיות רפואית

תמונות חטופים המוחזקים על ידי חמאס בעזה. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

משרד הבריאות עדכן את בתי החולים שבהם ייקלטו החטופים, האמורים להשתחרר מחר (ו') משבי החמאס, בפרוטוקול הקליטה. בין השאר נכתב כי הזמן שחלף מאז כתיבת הנוהל, לפני כחודש, לאחר שחרורן של החטופות יוכבד ליפשיץ ונורית קופר, אפשר העמקה ודיוק של תהליכים והציף אתגרים נוספים, בעיקר בהיבטים רפואיים.

המסמך מתייחס להיבטים השונים של הקליטה ובין השאר למתחם הטיפול בבתי החולים, לטיפול הרפואי עצמו ולהזנה. כפי שדווח אתמול (ד') בדוקטורס אונלי, הנשים שישוחררו יופנו לבתי החולים סורוקה, שיבא, וולפסון, איכילוב ושמיר והילדים יועברו למרכז הרפואי שניידר.

על פי ההסכם שאותה אישרה הממשלה, חמאס ישחרר 50 ילדים, אמהות ונשים מבוגרות, במהלך ארבעה ימי הפוגה בלחימה. בקבוצה זו ייכללו רוב הילדים והאמהות הישראלים המוחזקים בעזה, ובמהלך ימי ההפוגה אמור חמאס לנסות לאתר כמה אמהות וילדים נוספים שלטענתו הוא אינו יודע מי מחזיק בהם. ביום הרביעי יודיע אם מצא אותם, ואם כן יוכל להחזירם לישראל בתמורה ליום הפוגה נוסף.

בתמורה לשחרור 50 החטופים תשחרר ישראל 150 אסירים בטחוניים - נערים ונשים שלא הורשעו ברצח. עבור כל חטוף נוסף שישוחרר מעבר ל-50 שעליהם סוכם יקבל חמאס שלושה אסירים נוספים, ועבור כל עשרה חטופים הוא יקבל יום הפוגה נוסף. ההסכם צפוי לצאת לדרך מחר (ו').

משרד הבריאות ישלח לבתי החולים הנמצאים בכוננות לקליטת השבים תיקים רפואיים של החטופים המשוחררים שיגיעו אליהם. כמו כן תתקבל רשימה סגורה של מי שיכול להיכנס למתחם הייעודי שהקימו בתי החולים לקליטת השבים.

המתחם, כפי שנכתב בנוהל הקודם, נפרד מיתר המטופלים המגיעים לטיפול במלר"ד ובו יתאפשר טיפול בחדר יחיד לכל אחד מהשבים עם בני משפחה ומלווים, ובמקרה הצורך יתאפשר טיפול בשני שבים/ות באותו חדר.

עוד נתבקשו בתי החולים הקולטים להימנע מעומס במסדרונות ולארגן לגורמים נוספים אזור התכנסות נפרד. "המתחם יהיה חסום להגעת מבקרים ועובדים ממערכת הבריאות, פרט למשפחות ולגורמי ביטחון מלווים וגורמי הרפואה המטפלים בהם. יש לצמצם ככל הניתן את מספר השוהים במתחם ובמידת האפשר לשבץ נשים בעדיפות ראשונה. האחריות על חסימת הגישה למתחם היא של מנהל בית החולים או מי מטעמו", צוין.

ניהול המידע הרפואי וחוות דעת מקצועית

לגבי ניהול המידע הרפואי נכתב כי בתי החולים יקבלו מידע רפואי אישי לגבי המשוחררים והם מתבקשים להקדים ולהעמיק בקפדנות במידע על מנת להכיר את הבעיות הרפואיות לעומקן ואת המשמעויות הנובעות ממצבים של מניעת טיפול לאורך זמן או הופעת סיבוכים והעדר טיפול רפואי נאות בחטופים השבים.

בתי החולים מתבקשים לקבל חוות דעת של גורם מקצועי בכיר בעת קבלת החלטות טיפוליות ואם יעלה הצורך לקיום התייעצות עם גורם חיצוני שאינו מצוות בית החולים, יש לתעד זאת בעזרת גורם מורשה של בית החולים תוך ציון פרטיו האישיים של איש המקצוע החיצוני הרלבנטי ותחום הייעוץ הפרטני. בתי החולים מוזהרים להקפיד הקפדה יתרה על שמירת הפרטיות והסודיות הרפואית בכל הנוגע להעברת מידע.

הבדיקות הראשוניות

על פי ההנחיות, הבדיקה הראשונית תיעשה מיד בהגיע החטופים המשוחררים לבית החולים, לשלילת מצב רפואי המחייב התערבות מיידית. כשיתאפשר, הבדיקה תתבצע בליווי של לפחות אחד מבני משפחה או מי שבו יבחר המטופל.

הבדיקות ייערכו בליווי של עובדת סוציאלית על ידי אחות ורופא מומחה ברפואה דחופה, או רופא מומחה ברפואה דחופה ילדים כשמדובר בילדים. בנשים מומלץ להעדיף בדיקה באמצעות רופאה ואחות.

החלטות בנוגע לבדיקות מעבדה או דימות או בדיקת יועץ יתקבלו בהתאם לאנמנזה והבדיקה הגופנית כדי לשלול מצב המחייב התערבות מיידית. כמו כן, מונחים הרופאים לשקול פאנל בדיקות רחב למחלות זיהומיות.

ההנחיות כוללות שימת לב לחשד לתת תזונה מתמשכת והתערבות של גריאטר, רופא שיניים/ פה ולסת, אופטומטריסט ושירותי ייעוץ אחרים בהתאם לצורך. בתום המפגש עם המשפחה ובתיאום עם גורמי הביטחון המלווים, תבוצע השלמת בירור רפואי בהתאם לממצאים הראשוניים.

בתי החולים מונחים לבצע בירור עדין ומותאם למצב הרפואי והנפשי של השבים בנוגע לחשד לפגיעה מינית או עינויים בתקופת השהות בשבי ולהימנע מתשאול אגרסיבי, ולאפשר בחירה ושליטה לגבי השיחה ומידת השיתוף. הבירור צריך להיעשות בפרטיות וחשוב לתת לשבים שליטה מלאה בתהליך ולפעול רק בהתאם לרצונם.

העובדת הסוציאלית תעריך את עוצמת המצוקה נפשית ותמליץ במידת הצורך על התערבות נפשית נוספת של פסיכיאטר או פסיכולוג, בהתאם למקרה.

המשך אשפוז או שחרור

לאחר סיום הבירור, תתקבל החלטה אם יש צורך בהמשך אשפוז או שחרור והשלמת המענה הרפואי בקהילה ומומלץ לברר עם המשפחה האם יש ברצונם לשהות בבית החולים זמן נוסף לטובת התארגנות.

בתי החולים הקולטים נקראים לצייד את השבים בתרופות או מרשמים לתקופה שלאחר השחרור ולסייע ככל שניתן בציוד בסיסי כמו ביגוד, משקפיים, מכשירי שמיעה. טרם השחרור על העובדת הסוציאלית של בית החולים ליצור קשר עם קופת החולים הרלוונטית ולעדכן בפרטים, כולל מידע רפואי על מנת לשמור על רצף טיפולי.

היערכות להזנה מחדש

בין השאר, ההיערכות לקליטת החטופים המשוחררים כוללת התייחסות למצבם התזונתי במקרה שיגיעו בתת תזונה וברעב. משרד הבריאות מבקש במצבים אלה להיערך ל"הזנה מחדש" על מנת לאפשר לגופם של השבים לחדש חוסרים של מלחים, אלקטרוליטים, ויטמינים ועוד. הנחיות התזונה מדויקות וכוללות: לתינוקות עד גיל שנה 120 מ"מ של תמ"ל; לפעוטות בגילים שנה עד שלוש - מים, רסק תפוחים ללא תוספת סוכר, ביסקוויט אחד ותה ממותק עם כפית סוכר; לגילים שלוש עד עשר – כנ"ל עם שני ביסקוויטים. למתבגרים ומבוגרים - אותו תפריט ושלושה ביסקוויטים.

עוד נמסר כי אם מישהו מבני המשפחות או החטופים ירצו להתראיין, הם יעברו קודם לכן תדרוך של השב"כ.

גם לאנשי הצבא, חיילים וחיילות, שיקבלו את החטופים, נמסרו הנחיות כיצד לנהוג. בין השאר קיבלו הוראות כיצד להציג את עצמם: "שלום שמי... אני חייל בצה"ל ואני מלווה אותך כדי שתגיע הביתה. אתה נמצא במקום בטוח. אני פה כדי לדאוג לך". שאלות להפנות לילד: "האם קר לך או חם לך?", "האם אתה צמא?", "האם אני יכול לתת לך יד או לעזור לך ללכת?".
עוד הונחו החיילים להציע מגע כמו חיבוק או יד, לא להשיב על שאלות כמו "איפה אבא ואמא?" ולפנות אל הילד בשמו כמה שניתן.

נושאים קשורים:  שחרור החטופים,  בתי חולים,  הנחיות רפואיות,  משרד הבריאות,  ישראל במלחמה,  חדשות
תגובות
24.11.2023, 09:09

כתבה מעניינת. תודה.

קצת צורמת הבחירה שלכם להשתמש בלשון נקבה כשמדובר באחים ועובדים סוציאליים ולשון זכר ברופאים.
״ הבדיקות ייערכו בליווי של עובדת סוציאלית על ידי אחות ורופא מומחה ברפואה דחופה, או רופא מומחה ברפואה דחופה ילדים כשמדובר בילדים״.

אם הולכים על לשון נקבה, אז תכתבו את כל המקצועות באותו משפט כך, ולהפך. יש מספיק רופאות מומחות ברפואה דחופה.

אנונימי/ת
24.11.2023, 10:28

הם היו באושוויץ אצל ידידינו הפלסטינאצים

באהבה. פרס רבין ושרון.

אנונימי/ת
25.11.2023, 12:04

תגובה מטומטמת. לא מצאתי מילה תואמת יותר את תגובתך המרושעת וחסרת היסוד.

משרד החולי במיטבו: הנחייה ראשונה במעלה בנפגעי טראומה - לא להפריד בין חברי משפחה, בטח לא בין אמהות לילדיהן. בנוסף, עוד הזדמנות לשלול את פרטיותם של החוזרים, באמתלא של טיפול. בושה.