ישראל במלחמה

כללית דורשת להכיר בביה"ח העמק כמרכז־על לטיפול בטראומה

בתיה"ח זיו וברזילי הוכרזו לאחרונה כמרכזי-על לטיפול בטראומה | ד"ר מאור ממן, מנהל "העמק": "קבלת אישור לפתיחת יחידות ניתוחי לב ונוירוכירורגיה אצלנו היא כורח המציאות" | משרד הבריאות: "מכסת היחידות מוצתה"

המרכז הרפואי העמק בעפולה. צילום: דוברות בית החולים

קופת החולים כללית דורשת מהנהלת משרד הבריאות להכיר גם במרכז הרפואי העמק בעפולה כמרכז-על אזורי לטיפול בנפגעי טראומה. זאת, על רקע החשש מהסלמה נוספת בצפון וגם על מנת לטפל בפצועים מזירת הלחימה במזרח. על כך מדווח הבוקר (ב') רן רזניק בישראל היום.

כזכור, לאחרונה ובשל המלחמה הוכרו המרכזים הרפואיים זיו בצפת וברזילי באשקלון כמרכזי-על לטיפול בטראומה ובכך יצטרפו לשבעה מרכזי על: הדסה עין כרם בירושלים, איכילוב בתל אביב, בילינסון בפתח תקווה, סורוקה בבאר שבע, שערי צדק בירושלים, רמב"ם בחיפה ושיבא בתל השומר.

כמרכזי-על יתוגברו "זיו" ו"ברזילי" בכוח אדם ובעיקר במומחים לטראומה, כירורגיה, ונוירוכירורגיה וכן יפתחו בהן מחלקות כירורגיית חזה ולב, כף יד ופה ולסת וכן מחלקות נוירוכירורגיה וטיפול נמרץ נוירוכירורגי.

מנכ"ל ה"כללית", אלי כהן, פנה למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב וכתב כי "הנחיצות בפתיחת שירותי חירום נוספים בבתי החולים ברורה ונכונה לשעת חירום, כמו גם לשגרה. מרשימת המרכזים החדשים בולט בהיעדרו המרכז הרפואי העמק, שנערך זה שנים להסבתו למרכז־על כדי שישרת את צפון־מזרח הארץ באמצעות תוספת תחומי שירות, ונבלם פעם אחרי פעם על ידי משרד הבריאות בנימוקים שונים".

כהן נימק כי "העמק משרת אוכלוסיה המונה 800 אלף איש. בבית החולים 652 מיטות והוא הגדול ביותר בצפון־מזרח המדינה. אגן הניקוז של המרכז הרפואי העמק חשוף לאיום הרקטי מהצפון, כפי שקרה כבר ב־2006, ולפעולות לחימה וטרור הקשורות לצמידות לגבול עם שטחי השומרון הצפוני, כולל ג'נין והכפרים שסביבה. לנוכח הלחימה הרצופה של צה"ל בתחומי ג'נין, יש היגיון בהעברת הלוחמים הנפגעים אל 'העמק' - בית החולים הקרוב ביותר לשטח הלחימה שנמצא במרחק דקות ספורות באמבולנס או בהיסק. קיצור מרחקי הפינוי היה אחד הלקחים המשתמעים מהסיכום האחרון של ישיבת המועצה הלאומית לטראומה ולרפואה דחופה בעקבות המלחמה".

הוא ציין כי כדי להפוך למרכז־על אזורי לטראומה, חסרות לבית החולים יחידות ניתוחי לב, ניתוחי ראש וניתוחי פה ולסת והדגיש כי "עם קבלת אישור משרד הבריאות, קופ"ח כללית תקדם לאלתר ב'העמק' פתיחת היחידות החסרות בתוך זמן קצר כיחידות לוויין, בסיוע ובתמיכה של המחלקות עתירות הניסיון בבתיה"ח בילינסון וכרמל.

בהקשר זה ציין מנכ"ל ה"כללית" כי בקשות חוזרות לאישור פתיחה של יחידה לניתוחי לב ולצנתורי מוח נענו בשלילה על ידי משרד הבריאות, וההסברים העיקריים לסירוב הוגדרו כ'עומס' ביחידות כאלו בצפון. "אם יש כוונה לפתוח מרכז־על נוסף בצפון הארץ, חובה לאשר את פתיחתו בבית החולים העמק", כתב.

ד"ר מאור ממן, מנהל ביה"ח העמק, שצוטט בכתבה אמר בית החולים הוא הכי קרוב ליכולות של מרכז־על לטראומה. לדבריו, "קבלת אישורים לפתיחת יחידות ניתוחי לב ונוירוכירורגיה היא כורח המציאות ותאפשר לנו להגיע בהקדם ליעד".

על קריאה להפוך את "העמק" למרכז-על דיווח בדוקטורס אונלי, בראשית דצמבר, עם ההכרזה על זיו וברזילי כמרכזי-על. אייל בצר, יו"ר אשכול גליל ועמקים וראש מ.א. עמק יזרעאל ועו"ד מורד מפרע, יו"ר הפורום האקדמי לקידום בריאות בחברה הערבית, פנו אז אל שר הבריאות ואל מנכ"ל המשרד בטענה לאפליה. בצר ועו"ד מפרע אמרו לדוקטורס אונלי הבוקר כי הם שוקלים לעתור נגד משרד הבריאות אם בקשתם לא תענה.

לטענת בצר ועו"ד מפרע, "האפליה לטובת בתיה"ח הממשלתיים בשעת מלחמה זו זועקת לשמיים ותושבי העמק מופלים לרעה. בית חולים העמק מונה פי שניים מיטות מבית החולחם זיו ומשרת אוכלוסיה גדולה הרבה יותר".

ממשרד הבריאות נמסר כי "הכרה בבית חולים כמרכז־על לטראומה נבחנת על ידי ועדה מקצועית, וכמו כן על פי חוק קיימת הגבלה מספרית על מספר היחידות לכירורגיית לב והיחידות לצנתורי מוח שניתן להקצות. כיום מכסה זו מוצתה. אירועי 7 באוקטובר הביאו את משרד הבריאות להחלטה אסטרטגית לפתח את בתי החולים שנמצאים בקו העימות לכדי מרכזי־על לטראומה, לנוכח ההבנה כי בתי חולים אלה יצטרכו לתת מענה רפואי לפציעות מורכבות בהיקף נרחב, כדי שיוכלו לתפקד במקרה שלא ניתן יהיה לפנות פצועים. יש לציין שגם בתיה"ח זיו וברזילי טרם הגיעו למעמד זה ויצטרכו לבצע את ההשלמות הנדרשות לשם כך".

נושאים קשורים:  המרכז הרפואי "העמק",  ד"ר מאור ממן,  שירותי בריאות כללית,  מרכז על לטראומה,  חדשות,  ישראל במלחמה,  משרד הבריאות
תגובות