ישראל במלחמה

מתמחים שגויסו למילואים דורשים לשנות את מתווה הבחינות החדש

המתמחים טוענים כי המתווה לבחינות של המועצה המדעית בהר"י "מנותק מהמציאות" | דורשים, בין השאר: לא לצמצם את היקף השאלות, להוריד את ציון המעבר מ-65 ל-60 ולאפשר חופשות בהתאם למועדי הבחינה

בחינה (אילוסטרציה)
בחינות רופאים (אילוסטרציה)

ארגון הרופאים המתמחים מרשם פנה ליו"ר ועדת הבריאות בכנסת בבקשה שיסייע בהסדרת מועדי הבחינות למתמחים ששירתו במילואים או שהם בני זוג של משרתי מילואים. לטענת המתמחים, המועצה המדעית של הר"י אינה רואה את המצב לאשורו והמתווה שהוצע על ידה לגבי מועדי הבחינות "מדגיש את הניתוק וחוסר התחשבות במציאות בשטח".

לטענת המתמחים, המועצה המדעית הקדימה את מועד בחינה שלב א בחודש - מיוני למאי, בעוד שיש עוד עשרות רבות של מתמחים במילואים ו/או שוחררו ממש עכשיו ממילואים ואין להם זמן להתכונן לבחינה. על פי המתווה החדש, המועד השני של שלב א' נקבע לספטמבר, אחרי חופשת הקיץ ביולי-אוגוסט שבה אין מסגרות לילדים, מה שיקשה עוד על המתמחים ללמוד. בנוסף, טוענים המתמחים, לא ניתן מיקוד ואין הנחיה לצמצום חומר. במקום זה הורידו את מספר השאלות בבחינות, כך שכל שאלה שווה יותר ניקוד. כמו כן, אין מועד נוסף לבחינות העל. המועד הנוכחי ממש בפתח - במרץ- אפריל והמועד הבא בעוד שנה. בנוסף, אין חופשות למידה למועדים שהתווספו ו/או לבחינות שנדחו.

לפני כחודש נערך דיון בעניין בוועדת הבריאות שבסיומו קרא יו"ר הוועדה, חה"כ יוני משריקי למועצה המדעית להגיע להבנות עם המתמחים. בפניה שנעשתה באמצעות ארגון מרשם, דוחים המתמחים את התשובות שסיפקה המועצה המדעית לוועדת הבריאות בעניינם. בהתייחסות למבחן שלב א', דורשים המתמחים להחזיר את מועד המבחן למועד המקורי, שבו אמור היה להיערך, בחודש יוני 2024, להותיר את מספר השאלות המקורי (150 שאלות), לבטל את ההפרה באשר למגבלת החופשות  ולהוריד את ציון המעבר מ-65 לציון 60.

"הרוב המכריע של משרתי המילואים לא יוכלו דה פקטו לגשת לשלב א' במועד ב' (בחודש ספטמבר) בשל סמיכותו לחופשת הקיץ והיעדר מסגרות לילדים", טוענים המתמחים. "הזמן הנותר להם כעת ללמידה לבחינה הינו קריטי ודרמטי וכל קיצור בתקופת זמן זו, עם צמצום מספר השאלות בבחינה, מקשה, שלא לומר מטרפד, את סיכויי המעבר שלהם. ארגון המתמחים מרשם הציע פתרונות רבים עבור בעיה זו בעבר, וחוסר הנכונות לתקן את המעוות מעיד בעיקר על אטימות לב", נכתב בפנייה משבוע שעבר, שכותרתה "השפעת המלחמה על בחינות המתמחים".

בהתייחסות למבחן שלב ב' ובחינות העל, דורשים המתמחים לצמצם ולמקד את חומר הלימוד, להגמיש את ציון המעבר (מ-65 ל-60), לוודא שיותר מ-70% מהנבחנים יעברו לאחר הורדת ציון המעבר, להוסיף מועד בחינה שלישי וכן להוסיף פקטור של 10 נקודות לבני/ בנות זוג של משרתי מילואים אם הציון שלהם יהיה מתחת ל"עובר".

עוד דרשו מתן חופשות לנבחנים בהתאם למועדי הבחינה אליהם הם ניגשים (לרבות מועד ב' של שלב א' ושל שלב ב' עבור אלה שניצלו את החופשה, טרם ביטול המבחן בשל המלחמה) בהתאם להסכם השכר הקיבוצי, ולהכיר במלוא ימי המילואים לצורך פז"ם ההתמחות.

ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון המתמחים מרשם. "המועצה המדעית של הר"י בחרה להתנכר לציבור המתמחים". צילום: לירון מולדובן

המתמחים כותבים כי אין ולא מתוכנן מועד ב' לבחינות העל. הבחינה שמתקיימת במרץ-אפריל נדחתה מדצמבר-ינואר בשל המלחמה, והמועד המצוין כמועד נוסף הוא הקדמה של חודשיים במועד המתוכנן ממילא לשנת 2025. "לבחינה זו יש השלכות מקצועיות וכלכליות רבות, ויש בה כדי לשנות כליל את המהלך המקצועי של הרופא הבכיר, לרבות פגיעה אנושה בבריאות הציבור בהעדר רופאים מומחים בתחומם", כתבו לחה"כ משריקי.

בפנייה, שעליה חתומים ראשי ארגון מרשם, ד"ר ריי ביטון וד"ר אופיר לוי, נכתב כי מענה המועצה המדעית "מדגיש את הניתוק וחוסר התחשבות במציאות בשטח, ובחלקו הגדול נכתב במטרה מכוונת להטעות את חברי הוועדה. גם בימים אלה, ציבור המתמחים נושא על גבו היבטים רבים של המערכה, אם בחזית ואם בעורף. היות שהמועצה המדעית של הר"י בחרה להתנכר לציבור המתמחים, חרף פניות חוזרות ונשנות והעובדה כי אינם קשובים לכל פניה ולכל שיח, נותר לנו לדרוש מחברי הוועדה הנכבדים את התערבותם לצורך קבלת החלטה אופרטיבית המכבדת את בקשותינו במכתב הקודם. על מנת להיטיב עם ציבור המתמחים, מערכת הבריאות וכלל הציבור בישראל".

בעצומה בעניין, שעלתה לפני כשבוע ועליה חתומים כ-350 מתמחים, נכתב: "ציבור הרופאות והרופאים המתמחים התגייס יחד עם המוני ישראל אל המילואים. קו ראשון בחזית עם יתר הלוחמים. בזמן שאנחנו נלחמים בחזית, המועצה המדעית של הר"י נלחמת בנו. בזמן כתיבת שורות אלו, חלקנו עודנו בחזית, ואולם, בזמן שאנחנו בחוד החנית של המלחמה, הן בחזית והן בבתי החולים בעורף, ההרגשה הכללית היא שהופקרנו ע"י המועצה המדעית של הר"י.

"מתווה הבחינות החדש, פוגע בנו ובהתמחות שלנו ומסכן את העתיד המקצועי שלנו, של הרופאים שבני או בנות זוגם היו במילואים, וכן את עתידם של מתמחים שנשארו במחלקות לא מאוישות בשל המלחמה". עוד כתבו כי המתווה המוצע פוגע אנושות במורל, בנכונות לחזור לשירות המילואים, וכן בהסכם החברתי הלא כתוב שמחבר את כולנו בעתות שכאלה.

יו"ר ועדת הבריאות, חה"כ משריקי, אמר בתגובה כי "קראנו למועצה המדעית של ההסתדרות הרפואית לנהל מו"מ עם כלל הגורמים הרלוונטיים לצורך גיבוש פתרונות מיטביים שיקלו על המתמחים. המועצה המדעית שלחה מענה לוועדת הבריאות ובו פירטה את ההתאמות שנעשו במהלך ההתמחות ובמתווה הבחינות בעקבות מלחמת חרבות ברזל". עוד ציין כי "הוועדה עומדת ותעמוד כמו תמיד לרשות הצוותים הרפואיים ותמשיך לעקוב אחרי מתן המענים הראויים".

מההסתדרות הרפואית לא נמסרה תגובה עד כה.

נושאים קשורים:  ארגון מרשם,  רופאים מתמחים,  המועצה המדעית בהר"י,  בחינות התמחות,  רופאים במילואים,  ישראל במלחמה,  חדשות
תגובות

צודק וכואב עד כמה שהוא צודק .
הר״י זה גוף מיצג ברמה מסוימת מאוד , כן שווה לפנות באופן מאורגן למעסיק שלנו משרד הבריאות .

אנונימי/ת
29.01.2024, 20:50

הר"י פשוט מנותקים! הם יגרמו שבעוד 10 שנים לא יהיו פה רופאים. חבורה של אליטיסטים מנותקים מהמציאות ובוודאי מתפקידם לייצג את כלל הרופאים, כולל מתמחים שהם הדור הבא שלנו!

אנונימי/ת
01.02.2024, 10:59

קצת קשה להתיחס לכל הדרישות הצודקות יחד עם דרישה תמוהה להורדת ציון מעבר בבחינות.
האם חברי מרשם חושבים שצריך שיהיו רופאים פחות טובים?- ברור שלא
האם חברי מרשם חושבים שכולם זכאים לעבורא בחינות באופן אוטומטי?- ברור שלא
מרשם צריכה להלחם בכל הכוח להשגת תנאי לימוד טובים והוגנים לכל הניגשים לבחינות, אבל... אסור לשפוך את התינוק עם השליה והמיים לביוב.
בהינתן תנאי לימוד הוגנים (דרישה בסיסית ומחייבת) ציון עובר של הבחינה אסור לו להשתנות.
כולנו בעד הגינות וגם שמירה על איכות, המאבק הצודק הוא על מתן תנאים הוגנחים וןשווים ללמידה- לא על הפחתת הרמה