חדשות

התינוק נולד עם מום שכיח בלב וההורים פוצו במיליון שקל

הפיצוי ניתן בהסכם גישור בעקבות חוות דעת של קרדיולוג שקבעה: ניתן היה לאבחן טטרלוגיה ע"ש פאלוט בסקירת מערכות ולהפסיק את ההריון

אולטרהסאונד של עובר ברחם (צילום: אילוסטרציה)

הורים לתינוק שנולד עם מום בלב זכו בפיצוי בסך מיליון שקל בתביעת רשלנות רפואית שהוגשה נגד קופת החולים שבה נערכו הבדיקות במהלך ההריון. הפיצוי נקבע בהסכם גישור שהסתמך על חוות דעת של קרדיולוג ילדים מטעם התביעה.

בתביעה שהתנהלה בבית המשפט המחוזי בחיפה, קבע הקרדיולוג כי המום שהתגלה, מסוג TOF, ניתן היה לאבחון בסקירת מערכות בשבוע 14 והיה מאפשר אישור מטעם הוועדה להפסקת הריון.

התינוק נולד בשנת 2016 בלידת תאומים בשבוע 36. בדיקות שביצעה האם, על פי הנחיית הרופא המלווה במהלך ההריון, כללו בדיקת שקיפות עורפית, סקירת מערכות מוקדמת וסקירת מערכות מאוחרת ונמצאו "תקינות, ללא ממצאים חריגים כלשהם".

בדיקה שגרתית שנערכה לתאומים לאחר הלידה, מצאה אצל הילוד השני אוושה סיסטולית שבעקבותיה בוצע לו אקו לב. בבדיקה זו הודגמה טטרלוגיה על שם פאלוט (TOF), מום שכיח בין מומי הלב הכיחלוניים, המהווה 8% ממומי הלב בילדים. במצב של טטרלוגיה על שם פאלוט, המחיצה מבצעת סטייה קדמית בחלק האינפונדיבולארי של המחיצה. כלומר, ארבעה מומים בלב.

בצנתור לב שעבר התינוק בגיל חמישה חודשים נמצאו היצרות משמעותית של עורק ריאה שמאלי וכן פתח גדול במחיצה הבין-חדרית (VSD). כעבור מספר ימים נערך לו ניתוח לב פתוח. כשהיה בן חמש עבר הילד צנתור נוסף בשל חשד להיצרות עורק ריאה שמאלי.

בתביעה שהוגשה על ידי עוה"ד איאד מטאנס הוצגה חוות דעת של קרדיולוג ילדים, ד"ר אסעד חורי, שהעריך כי הנכות הלבבית עומדת על 30% וכי תפקוד הלב עשוי להידרדר יותר בעתיד עד כדי נכות מלאה. "האבחון של מום הלב מסוג טטרלוגיה ע"ש פאלוט אפשרי ומתחייב", כתב ד"ר חורי. "זה כמה שנים ניתן לבצע אבחון של המום בשלב מוקדם של ההריון, החל משבוע 14 לערך".

ד"ר חורי ציין כי במום מסוג TOF, "מומים נלווים יכולים להיות קשורים לפגיעה משמעותית בהתפתחות הכללית והקוגניטיבית וכן קשורים להופעת מומים נוספים במערכות הגוף". הוא הוסיף כי "ועדה להפסקת הריון היתה מאשרת דילול עוברים במידה שהמום היה מתגלה בזמן".

חוות הדעת הצביעה על העדרו של תיעוד הדמיה של מוצא העורקים הגדולים בלב ולחוסר הפרדה בין תמונות הלבבות של שני העוברים, שלא אפשר לראות את מצב הלב של העובר.

נושאים קשורים:  רשלנות רפואית,  מום מולד,  מום בלב,  חדשות,  סקירת מערכות
תגובות