• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

לחץ על האוצר: אין להפחית את המס על סיגריות אלקטרוניות

במשרד הבריאות מזהירים: מיסוי נמוך על סיגריות אלקטרוניות יגרום לאטרקטיביות שלהן בקרב בני נוער ולהתמכרות | ארגוני בריאות ליו"ר ועדת הכספים: "אסור להיכנע ללחץ חברות הטבק"

שימוש בסיגריית אידוי אלקטרונית. אילוסטרציה

גובר הלחץ על שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' שלא להחריג את המס על סיגריות אלקטרוניות מהעלאת המס על סיגריות רגילות וטבק לגלגול ולביטול הפטור ממס ברכישת סיגריות בחנויות הדיוטי פרי, לקראת הדיון מחר (ה') בהצעת התקציב לשנת 2024 הכוללת גם ביטול הפטור ממס על סיגריות הניתן כיום בחנויות הדיוטי פרי.

נייר עמדה של משרד הבריאות מזהיר כי הגדלת הפער במס בין סיגריות רגילות לסיגריות אלקטרוניות יהפוך את הסיגריות האלקטרוניות לזולות יותר ולאטרקטיביות יותר לבני נוער ולעלייה בשימוש בהן. במקביל, ארגוני בריאות שבים וקוראים ליו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שלא להיכנע ללחץ חברות הטבק: "במיוחד בימים אלה של מלחמה, עלינו להעריך דרכים יעילות להצלת חיים. מיסוי על מוצרי עישון מציל חיים", כתבו.

בנייר העמדה, שהוכן לקראת הדיון מחר, נכתב על כלל מוצרי האידוי ובתוכם סיגריות אלקטרוניות כי "המוצרים מכילים ניקוטין וכימיקלים רעילים נוספים לגוף האדם" וכי "לא קיימות עדויות לכך שהן מסייעות לגמילה מעישון. קיימות עדויות המוכיחות כי החומרים בסיגריות אלקטרוניות גורמים לעלייה בסיכון לחלות במחלות לב וריאה, לסרטן ולהשפעה על העובר בזמן ההריון. במתבגרים, השימוש בניקוטין גורם להתמכרות ולהשפעה על המוח המתפתח", נכתב, בנוגע להשפעות הבריאותיות.

הכותבים מדגישים כי יש למסות סיגריות אלקטרוניות וסוקרים את המדיניות בעולם ביחס לנושא. בלפחות 34 מדינות חל איסור מכירת כל סוגי סיגריות אלקטרוניות "מתוך הבנה שמערכת הבריאות במדינות אלו לא מסוגלת להתמודד עם התחלואה העודפת הנגרמת מהשימוש בהן, בעתיד". בלפחות 87 מדינות, יש רגולציה שיווקית, רגולציה על מכירה ורגולציה היכן ניתן למכור סיגריות אלקטרוניות. ב-54 מדינות בעולם וב-33 מדינות בארה"ב, יש עליהן מיסוי.

"מחקרים מראים כי פערי מיסוי בין מוצרי עישון גורמים לשינוי העדפות של מעשנים ומעבר למוצר העישון הזול יותר, במקום לשקול אפשרות גמילה מעישון או צמצום העישון", נכתב במסמך. לכן, מציינים הכותבים, העמקת הפער במיסוי בין סיגריות אלקטרוניות לסיגריות רגילות, כפי שמוצע בטיוטת הצו, תגדיל את ההתמכרות.

עוד הם מציינים כי סיגריות אלקטרוניות הן שער לעישון וכי נצפית ירידה בתחילת גיל העישון בישראל. "כך שהמחיר הזול בו נשארות סיגריות אלקטרוניות צפוי להמשיך ולהקדים אף יותר את גיל תחילת השימוש ולאפשר כניסה של משתמשים צעירים וחדשים לעולם העישון.  נוצר פה מעגל, בו אנשים נכנסים לתוך עולם ההתמכרות לניקוטין בגיל מאוד צעיר ולא יוצאים ממנו לעולם".

הכותבים מצטטים ממחקרים, לפיהם חשיפה לניקוטין בגיל צעיר מייצרת התמכרות קשה המקבילה בעוצמתה למעשנים כבדים ובני נוער שמתחילים להשתמש בסיגריות אלקטרוניות נמצאים בסיכון של פי שלושה להתחיל לעשן תוך שישה חודשים. זאת ועוד, 58.8% מתוך המשתמשים בסיגריות אלקטרוניות בקרב מבוגרים ממשיכים לעשן גם סיגריות רגילות, כלומר הופכים להיות משתמשים כפולים (Dual Users).

משרד הבריאות קורא לקובעי המדיניות לנקוט בצעדים עכשיו, ובמקביל להעלאת המס על מוצרי עישון אחרים להשוות את המיסוי על הסיגריות האלקטרוניות "ובוודאי שלא להגדיל את הפער כפי שמוצע בטיוטת הצו שבנדון".

מיסוי מציל חיים

במכתב שנשלח הבוקר לח"כ משה גפני, יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, כתבו איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, מומחי האגודה למלחמה בסרטן, המיזם למיגור העישון, יו"ר המועצה הלאומית לקידום בריאות, החוג לקידום בריאות בביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטת תל אביב, רשת ערים בריאות, עמותת מדעת, המועצה הישראלית למניעת עישון והאיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות, כי מיסוי מוצרי עישון הוכח כצעד האפקטיבי ביותר לצמצום שיעורי העישון, כולל מניעת התחלת עישון בקרב בני נוער וילדים. "נגע העישון גובה מחיר כבד בריאותי, כלכלי וחברתי ואחראי לכמעט חמישית ממקרי התמותה בישראל כל שנה", נכתב.

במכתבם לח"כ גפני מדגישים ארגוני הבריאות כי "הלחצים הגדולים המופעלים על ידי נציגי חברות הטבק לאי ביטול הטבת המס נובעים מהאינטרסים הכלכליים הצרים של תעשיה זו, תעשייה בעלת היסטוריה ארוכה ועשירה של פעילות שמטרתה בסופו של דבר לפגוע בבריאות הציבור. ארגון הבריאות העולמי וכן העצרת הכללית של האו"ם הכריזו על ניגוד עניינים מובנה ומוחלט בין בריאות הציבור ובין תעשיית הטבק והעישון, אשר בפועל אחראית לתמותה של שמונה מיליון איש בשנה בעולם כולו, ולתמותה של כ-8,000 איש ואישה מדי שנה בישראל.

"מיסוי מציל חיים. אנו פונים אליך, לקראת הדיון ומבקשים, עמוד מאחורי האמצעי המוכח ביותר להפחתת מוות ותחלואה מעישון, למען בריאות דור העתיד".

נושאים קשורים:  משרד האוצר,  סיגריות אלקטרוניות,  מיסוי מוצרי טבק,  חדשות,  מאבק בעישון
תגובות