דיכאון

Quetiapine – מעבר משחרור מיידי לשחרור מושהה

במחקר שבחן את המעבר מטיפול ב-Quetiapine IR לטיפול ב-Quetiapine XR למטופלים הסובלים מדיכאון מג'ורי ומדיכאון ביפולרי, נמצא שיפור בכמה מדדים לתסמיני דיכאון

Quetiapine היא תרופה אנטי-פסיכוטית אטיפית. Quetiapine XR אושרה בשנת 2009 על ידי ה-FDA כטיפול נוסף בדיכאון, והיא ו-Quetiapine IR מאושרה כטיפול בהפרעה דו-קטבית. מחקרים רבים בחנו את היעילות של Quetiapine XR כטיפול יחיד או בשילוב עם תרופות נוספות בטיפול בהפרעות אפקטיביות. ככלל נמצא כי מדובר בטיפול יעיל בהפחתת תסמיני הדיכאון, הן כטיפול יחיד והן כטיפול נוסף, בקרב מטופלים שלא נראית אצלם תגובה מספקת לטיפול בנוגדי דיכאון. כמו כן נמצא כי באופן כללי הטיפול נסבל היטב, ותופעות הלוואי השכיחות היו יובש בפה וישנוניות.

דיכאון (אילוסטרציה)

דיכאון (אילוסטרציה)

מעט מחקרים בחנו את המעבר מטיפול ב-Quetiapine IR לטיפול ב-Quetiapine XR. מחקר זה שנערך באיטליה כלל 30 משתתפים (14 נשים, גיל ממוצע 50.1±14.39 שנים), ש-10 מהם סבלו מדיכאון ו-20 מהפרעה דו-קטבית. המשתתפים סבלו מתסמיני דיכאון שאריתיים (שהוגדרו כציון הנע בין 8 ל-18 במדד Hamilton Depression Rating Scale – HAM-D), וטופלו ב-Quetiapine IR במשך חודש לפחות טרם השתתפותם. המשתתפים הועברו לטיפול ב-Quetiapine XR, ועברו הערכה במועד החלפת הטיפול, שבוע לאחר ההחלפה ושישה שבועות לאחר ההחלפה. ההחלפה בוצעה באופן מיידי (כלומר למינון Quetiapine XR המקביל למינון Quetiapine IR שטופלו בו קודם לכן).

שישה שבועות לאחר ההחלפה נמצא שיפור מובהק בשלושה מהמדדים שנבדקו – מדד HAM-D (ציון ממוצע של 14.09±5.65 נקודות במועד ההחלפה, ו-11.74±5.39 נקודות לאחר שישה שבועות, P=0.04), מדד HAM-A – Hamilton Anxiety Scale (ציון ממוצע של 8.43±4.69 נקודות במועד ההחלפה, ו-6.52±3.88 נקודות לאחר 6 שבועות, P=0.006), ומדד CGI-S Clinical Global Impression – Severity Item (ציון ממוצע של 3.55±0.87 לאחר ההחלפה, ו-3.27±0.93 לאחר 6 שבועות, P=0.01).

שליש מהנבדקים דיווחו על תופעות לוואי. תופעות הלוואי השכיחות היו נדודי שינה המלווים בישנוניות במהלך היום, עלייה בתיאבון ובמשקל, asthenia קלה ועצירות. בשני מקרים הובילו תופעות הלוואי להפסקת הטיפול. הוספת בנזודיאזפינים למשך זמן קצר או החלפה מדורגת של הטיפול הובילו, לדברי המחברים, לכך שמרבית המשתתפים שדיווחו על תופעות לוואי יכלו להמשיך בטיפול.

אצל מרבית המשתתפים ההיענות לטיפול הייתה גבוהה (72% דיווחו על היענות מלאה לאחר שישה שבועות). על פי מדד SDSי(Sheehan Disability Scale) לא חל שינוי באיכות החיים לאחר החלפת הטיפול.

החוקרים מסכמים כי החלפת הטיפול ב-Quetiapine IR לטיפול ב-Quetiapine XR קשורה בשיפור קליני, אם כי חלק מהמשתתפים דיווחו על תופעות לוואי עקב הבדלים פרמקוקינטיים בין התרופות.

מקור:

Dell'Osso et al.; Efficacy, tolerability, compliance, and quality of life of patients with mood disorders switched from Quetiapine immediate release to extended release, Int Clin Psychopharmacol. 2012 Nov;27(6):310-3

נושאים קשורים:  דיכאון,  תופעות לוואי,  quetiapine XR,  quetiapine IR,  מחקרים,  הפרעה דו-קוטבית
תגובות