חדשות

גלולות למניעת הריון עלולות להגביר את הסיכון לדיכאון

מחקר בריטי נרחב: נשים המשתמשות בגלולות למניעת הריון עלולות להיות בסיכון מוגבר של עד 130% לדיכאון, במיוחד בשנתיים הראשונות לשימוש

גלולות למניעת הריון (צילום: אילוסטרציה)

עדויות מצביעות על כך ששימוש באמצעי מניעה אוראליים עשוי לתרום לסיכון לדיכאון. מחקר שפורסם לאחרונה ב-Epidemiology and Psychiatric Sciences מצא כי נשים המשתמשות בגלולות למניעת הריון עלולות להיות סיכון מוגבר של עד 130% לדיכאון, במיוחד בשנתיים הראשונות של השימוש.

החוקרים ביקשו לבדוק איך גלולות למניעת הריון, המשפיעות בדרך כלל על ההורמונים, עשויות למלא תפקיד בסיכון לדיכאון. הם מציינים שמחקרים קודמים שבדקו את הנושא יכולים להיות מוטים כיוון שאין התייחסות הולמת לעובדה שיש נשים שמפסיקות ליטול גלולות למניעת הריון בגלל שינויים במצב רוחן. "כדי לטפל בבעיה זו, אנו שואפים להעריך את הסיכון לדיכאון הקשור בהתחלת שימוש בתרופות, כמו גם את ההשפעה של שימוש בגלולות למניעת הריון על הסיכון לדיכאון לכל החיים", כתבו.

במחקר עוקבה מבוסס אוכלוסיה בחנו החוקרים נתונים של 264,557 נשים מה-Biobank של בריטניה, כ-80% מתוכן השתמשו בשלב מסוים בחייהן בגלולות למניעת הריון. בדיקת השכיחות של דיכאון נערכה באמצעות ראיונות, אשפוז בבית חולים או נתוני טיפול ראשוני. כדי לאמת סיבתיות, הם בדקו קשר משפחתי ב-7,354 זוגות אחיות.

החוקרים מצאו כי השנתיים הראשונות של שימוש בגלולות למניעת הריון קשורות לשיעור מוגבר של דיכאון בהשוואה לנשים שמעולם לא השתמשו בגלולות למניעת הריון. הם מצאו סיכון מוגבר לדיכאון אצל נשים שנטלו גלולות למניעת הריון בגיל ההתבגרות, גם אם הפסיקו ליטול גלולות למניעת הריון. הם לא מצאו כל סיכון דומה אצל נשים בוגרות שנתיים לאחר הפסקת הגלולות למניעת הריון.

במחקר השתתפו גם זוגות אחיות כדי לבדוק לעומק קשר סיבתי אפשרי בין נטילת גלולות למניעת הריון ודיכאון. החוקרים מציינים כי ניתוח האחיות סיפק ראיות נוספות להשפעה סיבתית של שימוש בגלולות על הסיכון לדיכאון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי רופאים ומטופלים צריכים להיות מודעים לסיכון הפוטנציאלי הזה כשהם שוקלים באיזה אמצעי מניעה להשתמש וכי יש לבצע הערכות סיכון-תועלת אינדיבידואליות לכל מטופלת.

נושאים קשורים:  גלולות למניעת הריון,  דיכאון,  מחקרים,  חדשות,  בריטניה
תגובות