ישראל במלחמה

"המחדל במערך בריאות הנפש עלול להוביל לגל התאבדויות"

כך מתריעה ד"ר קרן גינת, מנהלת ביה"ח הפסיכיאטרי מזור: "הבטיחו למנהלי בתיה"ח הפסיכיאטריים עזרה אבל לא קיבלנו שקל אחד נוסף ולא נוספו תקנים - אנחנו עלולים לקרוס"

ד"ר קרן גינת, מנהלת ביה"ח הפסיכיאטרי מזור, אל"מ במיל', לשעבר ראש החטיבה לבריאות הנפש בצה"ל. "הכל דיבורים"

"המחדל במערך בריאות הנפש עלול להוביל לגל התאבדויות ולהקמת ועדת חקירה ממלכתית", כך מתריעה ד"ר קרן גינת, מנהלת המרכז הרפואי לבריאות הנפש מזור בעכו.

"אנחנו כבר יודעים על עלייה בדיכאון, חרדה, פוסט טראומה והפרעות נפשיות אחרות שמוחמרות בעיתוי זה ואנחנו זקוקים להשקעה בתשתיות, בשירותים ובמחקר והדרכה", אומרת ד"ר גינת ומוסיפה, "אנחנו צריכים להכשיר יותר עובדים בתחום בריאות הנפש ולשפר את המודעות הציבורית לנושא. רק כך נוכל לתת מענה הולם לצרכים של האוכלוסיה".

ד"ר שמואל הירשמן, יושב ראש פורום מנהלי בתי החולים הפסיכיאטריים, הוסיף ואמר כי בשל המצוקה בבתי החולים לבריאות הנפש, החלו לקצר את זמן האשפוז של מטופלים, המשוחררים לפני החלמתם המלאה, ולא לקבל מטופלים חדשים במרפאות חוץ.

מצוקת מערך בריאות הנפש הציבורי, שכבר שנים סובלת מהעדר תקנים, זליגה של פסיכיאטרים ופסיכולוגים מהשירות הציבורי לתחום הפרטי ומעבר פסיכיאטרים לחו"ל, הועצמה בעקבות אירועי השבעה באוקטובר. בשירות הציבורי בישראל יש כיום כ-800 פסיכיאטרים ו-5,500 פסיכולוגים. "המציאות היא שרופא אחד אחראי במשמרת על 60 עד 100 מאושפזים בחלק מבתי החולים, ובמשמרות הלילה המצב עלול להיות קשה אף יותר", כתבו לאחרונה 11 מנהלי בתי חולים פסיכיאטריים לשר הבריאות אוריאל בוסו ולמנכ"ל משרדו, משה בר סימן טוב.

המרכז הרפואי לבריאות הנפש מזור שלח באפריל האחרון הודעות לכ-1,800מטופליו בהן הודיע על סגירתו בשל מחסור בפסיכיאטרים. בזכות התערבותו של שר הבריאות דאז, משה ארבל, נמנעה סגירת בית החולים.

"אנחנו עלולים לקרוס. אנחנו זקוקים במיידי להקצאת משאבים כספיים ולהגדלת תקנים, אחרת לא יהיה ביכולתנו להמשיך ולתפקד. אנחנו במצוקה גדולה וזקוקים לעזרה דחופה", אומרת ד"ר גינת, אל"מ במיל' לשעבר ראש החטיבה לבריאות הנפש בצה"ל, המתריעה אל נוכח "הזנחה תקציבית, חוסר בתקנים, תנאי אשפוז בתנאי צפיפות רבה והיעדר מיגון מספיק".

ד"ר גינת מדגישה כי למרות שהמשבר בתחום בריאות הנפש משפיע על כל שכבות האוכלוסיה, הוא בולט במיוחד בקרב קבוצות מוגדרות כמו צעירים, אוכלוסיות מוחלשות ובעיקר מהפריפריה.

המרכז הרפואי לבריאות הנפש מזור בעכו משרת את אזור הגליל העליון, התחתון והמערבי, המונה כ-850 אלף נפש. מדובר במרכז לבריאות הנפש היחיד באזור. בבית החולים 314 מיטות אשפוז ו-60 מיטות ביחידה להכנה לקהילה ובנוסף 25 חולי יום. המרכז נותן את מגוון השירותים הפסיכיאטריים לאזור, מהתערבות בזמן משבר ועד שיקום לבני 18 ומעלה.

ד"ר קרן גינת מסרה אתמול כי "נמאס לי ולחבריי מנהלי בתי החולים לבריאות הנפש לשמוע הבטחות. הכל דיבורים! מבטיחים לנו עזרה, אומרים לנו שמציבים את מערך בריאות הנפש בראש סדר העדיפויות של מערכת הבריאות לנוכח הצפי לעלייה משמעותית בתחלואה הנפשית בגלל מצב החירום, הלחימה והפיכתם של עשרות אלפי תושבים שפונו מבתיהם בצפון ובדרום לפליטים לכל דבר בארצם. בשורה התחתונה, לא קיבלנו שקל אחד נוסף ולא הוסיפו בכלל תקנים".

נושאים קשורים:  ד"ר קרן גינת,  מערך בריאות הנפש,  בתי חולים פסיכאטריים,  התאבדויות,  ישראל במלחמה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
08.01.2024, 20:00

אולי נבחרת ה - 11 הזאת צריכה לאיים בהתפטרות אם לא יתקבלו התקציבים הנדרשים בדחיפות . לא ראוי שימשיכו בתפקידם אחרת .

אנונימי/ת
08.01.2024, 21:42

כמי שעבד קצת לאחרונה במיון פסיכיאטרי כסטאזר, לא להאמין כמה מערך בריאות הנפש קורס. פשוט רחמים על מי שזקוק לעזרה נפשית

שוב ושוב אני מזכיר ומדגיש כי לא מדובר בבתי חולים פסיכיאטריים אלא באכסניות פסיכיאטריות! על מה שקורה עכשיו אני מטרייה שנים רבות ולראשונה בארץ דיברתי על זה עוד בכנס פסיכיאטרי בירושלים בתחילת שנות 2000! אגב, ועדת נתניהו דיברה על זה עוד בסוף שנות השמונים וכבר אז המחיצה על סגירת בתי חולים פסיכיאטריים. לציין כי לפחות אז הם עוד איך שהוא היו מתאימים לשם ״בית חולים״ ( לפחות היו שם מעבדות). רוב הציבור ואף רופאים שבאכסניות פסיכיאטריות בארץ מזמן אין אפילו מעבדות ואיי כבר לא מדבר על היעדר יחידות דימות. ברובם אין אפילו כיסה גינקולוגי ויש נשים שמאושפזות שנים ללא בדיקה גינקולוגית. אין לאכסניות האלו כל קשר רציף וטבעי לרפואה במלואו מובן המילה! מי שרוצה לדעת יותר פרטים מוזמן לקרוא מאמרים שכתבתי וגם בדוקטורס אונלי https://doctorsonly.co.il/blogs/%d7%90%d7%a0%d7%98%d7%95%d7%9c%d7%99-%d7%a7%d7%a8%d7%99%d7%99%d7%a0%d7%99%d7%9f/5061/
לסיים לא משנה כמה תקנים תקבל ד״ר קרן גינת או מנהל אכסניה פסיכיאטרית אחרת ולא משנה כמה מיליארדים יוקצו למערכת פסיכיאטרית- היא הולכת וגוססת ולא רק בגלל חוסר תקציב, היא לא אטרקטיבית ומזמן ולכן לא יהיה על ידי מי לאייש אותה - אני מתכוון לרופאים צעירים איכותיים שהם אפילו לא חושבים על הפסיכיאטריה שפותחת פער שלילי עצום הולך ומתעצם עם מקצועות רפואה אחרות.
גילוי נאות הייתי יותר מ 20 שנה לא רק מנהל מחלקה אלא גם יו״ר ועדת התמחות באכסניה פסיכיאטרית מעלה הכרמל

אנונימי/ת
09.01.2024, 06:34

צודק פרופ אנטולי. בתי חולים פסיכיאטרים אינם בדיוק בתי חולים.
אבל גם פסיכיאטרים הם לא בדיוק רופאים. כך שזה מסתדר.

אנונימי/ת
09.01.2024, 07:58

נכון, פסיכיאטרים הינם יותר מרופאים-מסתבר שלחשוב זה יותר קשה מלחתוך כמו קצב אחוז טירוף

רופאים פסיכיאטרים למרות המצב איכותם גבוה ביותר. כניראה בשל התנאים הקשיים הן לטפל ולעזור לכול המטופלים , פסיכיאטריים ככלל בעלי ידע נרחב ברפואה כולל חדשנות והתפתחות לכיוון זה .
די חבל שיש רופאים המדברים נגד לגיטימציה של התמחות בפסיכיאטריה ונגד רופאים בפסיכיאטריה .
הדרך להצלחה היא לא דרך הליכה על גבי הפסיכיאטרים והתמחות בפסיכיאטריה .
הדיון הוא לאפשר לפסיכיאטרים ולעזור כמערכת לטיפול נכון מאויש מספיק תקנים וכו .

1. האם את פסיכיאטרית? כי לפי מה שכתבת- את לא פסיכיאטרית.
2. לפי איזה פרמטרים בדקת איכות של רופאים פסיכיאטרים שהיא לפי דעתך ״גבוהה ביותר״
3. איך ״תנאים קשים הן לטפל ולעזור לכל המטופלים״ (!!!????) קשורים לבעלות על ״ידע נרחב ברפואה כולל חדשנות והמפתחות לכיוון זה״ ( ???!!!) במיוחד מעניין להבין קשר בין תנאים לחדשנות!!!
4. אני מבקש להביא לפחות ציטוט אחד מתגובה שלי שמדבר ״נגד לגיטימציה של התמחות בפסיכיאטריה ונגד רופאים בפסיכיאטריה״?
לשאר הסנטנצייות לא אתייחס כי הן הסרי תוכן!
שאלה- האם עיינת לפחות במאמר אחד בנושא והאם עיינת במאמר שלי בלינק שנמצא בתגובה שלי?
גילוי נאות נוסף- פרט לניסיון של 20 שנה בתור יו״ר ועדת ההתמחות בפסיכיאטריה אני מכהן כבוחן בפסיכיאטריה מעל 20 שנה, כיו״ר ועדת הכרה של מחלקות פסיכיאטריות גם מעל 20 שנה, יו״ר ועדה להכרה בהמחות בתי חולים ( לא רק פסיכיאטריים) במדינת ישראל וגם מנהל מצטיין בדרג התיכון של משרד הבריאות.
את כנראה רופאה צעירה, חסרת ניסיון ורחוקה מאוד ממקצוע פסיכיאטריה ולכן בעתיד אני מציע לך לפני שאת מגיבה ללמוד נושא לעומק ורק אז להביע את הדעה. אגב, אם היית מכירה את הנושא וקראת לפחות מאמר שלי אחד ( יש גם באנגלית https://cdn.doctorsonly.co.il/2020/07/07_The-Future-of-Psychiatry.pdf
היית מבינה שאני דווקא מגן על ההתמחות בפסיכיאטריה ומגן על רופאים פסיכיאטריים ומאוד אכפת לי מעתידו של המקצוע פסיכיאטריה

אנונימי/ת
10.01.2024, 09:34

אנטולי , התרגשותך משובבת נפש.
ענת היא פסיכיאטרית מומחית קרוב ח 20 שנה ויכולת לוודא את זה תוך 20 שניות.
לגבי רמתה כפסיכיאטרית תוכל להתרשם לבד אם תפעיל חיפוש על רקפת רודריגז.
אבל גם אתה לוקה בהבנת הנקרא כי התגובה שלה כלל לא הייתה כלפיך.

1. אני לא מסתתר מאחורי אנונימיות
2. מעולם לא הייתי חשוד באי הבנת הנקרה
3. התייחסתי למה שכתוב ואכן תוכן הכתוב לא מתאים בתכלית ( עם כל הצער ) למשהו שיש לו מושג במה שקורה בפסיכיאטריה. פרט למשפטים בומבסטיים ריקים מתוכן לא. יה דבר. במיוחד עצוב על פסיכיאטרית שכותבת על חדשנות בפסיכיאטריה- פשוט בדיחה!
ובשבילך!
אני הבר שנים מדבר וכותב על צורך בסגירת אכסניות פסיכיאטריות והקמת שירותים פסיכיאטריים מלאים בקמפוסים של בתי חוחים כלליים.
אגב, ועדת נתניהו המליצה יל זה עוד בשנת 1989 ובדנה 2004 אכסניה פסיכיאטרית ראשונה- אברבאנל הייתה אמורה להסגר…
שוב, פער בין רפואה לפסיכיאטריה הולך ומתעצם ומתרחב ומקצוע מזמן אבדה מאטרקטיביות ומתמחים איכותיים פשוט מזמן לא מגיעים ( יש רק שני מרכזים -שאין להם בעיה עם מתמחים איכותיים- אכסניה פסיכיאטרי גהה ושערות פסיכיאטרי יחידי בארץ שהוא מתאים למאה 21- חטיבה פסיכיאטרית בבית חולים שיבא.
אני ממליץ גם לך, חבר אנונימי, לעיין במאמרים שלי גם פה בדוקטורס אונלי וגם בלינקים שישנם בשתי תגובות שלי.
והתגובות שלי שמשובבות נפשך הן כי מאוד אכפת לי ממקצוע שאני אוהב ומזמן ומאוד אכפת לי ממתמחים ומעתיד המקצוע שללא שינוי יסודי דינה נשארת באפלה.

אנונימי/ת
10.01.2024, 21:33

אנטולי מה יהיה?
לגבי חדשנות - תלוי איך מסתכלים על זה. יש שיאמרו שלעשות סקס עם מטופלים זה סוג של גישה חדשנית 😁 (ודי לחכימא ברמיזה...)
ועדת נתניהו המליצה על הרבה מאוד דברים (למשל תאגוד בתי החולים הממשלתיים) אז המליצה...
ברור שהפער בין רפואה ופסיכיאטריה מתעצם, כי פסיכיאטריה זה לא בדיוק רפואה. ודינה של הפסיכיאטריה להעלם ולהיטמע בתוך הנוירולוגיה עם התפתחות הידע. אין לה זכות קיום בפני עצמה.

אנונימי/ת
23.01.2024, 04:21

אנונימי , כאשר אתה פונה לשיטות טיפול בסקס על ידי , אשמח לדעת את שמך . מעבר דבריך

דבריך חסרי כבוד , לי באופן אישי ולפסיכיאטרים ככלל .
דבריך לא משרתי שום דבר מעבר לצהובון זול ושחור.
לא באמת משנה לי ההתמחות שלך . אלא תגובתך אשר נכתבת בעיתון זה .
ולא בכדי באנונימיות .
מי שמסתתר מאחורי דבריו מבחינתי הוא אדם לא אמין .